Segurament els seus primers cartells van aparèixer als anys de la República, com el que anunciava l’Anís del Taup, fet en una impremta desconeguda: es tracta d'un cartell d'interior, amb les lletres gofrades, i la datació ve suggerida pel nom del destil·lador, que apareix en català, i també pel petit cactus, tan típic dels anys trenta, situat a la taula on una parella elegant espera el cambrer que arriba amb l'ampolla d'anís.
Però les primeres
mostres de plena activitat de Josep Viza tenen lloc durant la Guerra Civil,
quan firma dos cartells: un per al congrés de la secció catalana del Socors
Roig Internacional, que va tenir lloc el maig del 1937 (imprès per Atlántida),
i sobretot el que segurament és el seu cartell més conegut —executat ja als
tallers de Seix Barral—, que anunciava uns cursos per a monitors de gimnàstica
organitzats per la Generalitat. La figura hieràtica del gimnasta té l’aire una
mica totalitari que no es pot dissociar del tot de la pràctica esportiva. Desconec
si va fer altres treballs a la premsa o a la propaganda bèl·lica.
Després de la
guerra el trobem, quasi sempre a Seix Barral, com a prolífic autor de cartells.
Hi ha alguna excepció: un cartell no datat, per a la pasta de dents Denticlor,
és imprès als tallers Grafos i deu correspondre a l'entorn de l'any cinquanta
(la marca primer s'anunciava com a Dentichlor i a partir del 1948 es troba escrita
de l'altra manera, tot i que sembla que hi ha certes dubitacions). En tot cas
la imatge d'aquest cartell d'interior és simple i efectiva: mostra un rostre
femení amb alguns trets eliminats, per tal que en destaqui un magnífic somriure
blanc aconseguit gràcies a "la crema dental moderna".
Al llarg dels anys quaranta
i cinquanta Josep Viza té una dedicació especial als cartells per a festes
d'origen religiós però que també tenien una important dimensió popular i
turística: els que anunciaven la festa mataronina de les Santes (indicatius
potser d’un lligam estret amb Mataró, o simplement com a part de la feina a can
Seix?), en una tasca que alterna amb Hernán Picó i altres; i també els cartells
de les processons de Divendres Sant a Barcelona.
Sobre aquestes línies, tres dels cartells de Viza per a les Festes de les Santes de Mataró. A sota, dos cartells no signats que potser també van comptar amb la seva participació. |
Els cartells
mataronins l'ocupen ben bé en vuit ocasions entre 1943 i 1954. La festa major
de la capital del Maresme dóna al dibuixant la possibilitat de lluir-se amb
diferents composicions on no falta mai l'escut de la població i, quasi sempre, la imatge del temple de
Santa Maria de Mataró. Un parell de cartells (1946 i 1948) no apareixen
firmats, però també podrien comptar amb la intervenció de Josep Viza. Solien
fer-se també en format de vinyeta publicitària, com el cartell de les fires de
1952. (1)
Els cartells per al
Divendres Sant barceloní ens poden sobtar per la seva iconografia i el recurs
als colors violacis, però no hem d'oblidar que fins al Concili Vaticà aquesta
era una celebració molt concorreguda. Precisament aquests cartells no eren
editats per cap estament religiós, sinó pel Patronato de Turismo. (2) Josep
Viza firma pel cap baix tres d'aquests cartells (1949, 1950 i 1957), i potser
també se li'n poden atribuir d'altres, com els de 1946 i 1954.
Seguint amb els cartells
turístics, Viza també en fa diversos per a l’aerolínia Iberia, on posa en joc
les imatges més tòpiques d'Espanya (torero, dona amb mantellina), i també per
al Fomento del Turismo de Girona, amb bones síntesis entre un mapa de la
província i els seus indrets més recomanables. Un dels cartells més atractius
és el que anuncia els estius a la platja de Berria a Santoña (Cantàbria).
Josep Viza va crear
el cartell per al III congrés nacional d’Arts Gràfiques, celebrat a Barcelona
el 1950, amb una mà feta de paper de diari que sosté un componedor amb el nom
"Juan de Gutenberg" i al fons una rotativa; i per al Dia del
Llibre de 1954, quan es va commemorar el IV centenari del gremi de llibreters
de Barcelona. Encara per a Seix Barral, realitza les il·lustracions dels llibres
d’aventures Alas sobre el ártico (1950) i Hacia el
norte en el albatros (1951).
Per ara, els cartells més
tardans amb la seva firma són els del festival Wagner del 1955 i la processó de
Divendres Sant a Barcelona, del 1957. (3) L’activitat de Josep Viza va ser sempre
discreta i poc visible. En aquesta imatge del 1962 se'l veu a l'estudi de dibuix de Seix
Barral, a l'angle dret, "sempre amb la cigarreta a la boca",
segons em comunica Carles Catalan, qui hi va coincidir cap a 1960 i em proporciona la fotografia:
des d'aquí el meu agraïment.
Josep Viza mor a Barcelona l'any 1997. (4)
Josep Viza mor a Barcelona l'any 1997. (4)
(1) La Vanguardia
Española, 29 març 1952, p. 18.
(2) La Vanguardia
Española, 3 març 1945, p. 10.
(3) “El cartel anunciador de la procesión del Viernes
Santo: Se está procediendo al reparto del cartel anunciador de la procesión del
Viernes Santo en Barcelona, debido al artista don José Viza, que ha merecido
unánimes elogios.” La Vanguardia Española, 6 abril
1957, p. 23.
(4) El Periódico de
Catalunya,
1 setembre 1997, p. 40.