Els orígens artístics de Clapera se solen vincular a
l'admiració que ell, de petit, sentia en veure Ramon Casas en acció, durant les
estades a la casa de vacances que la família del gran pintor modernista tenia
al monestir de Sant Benet de Bages, al costat de Sant Fruitós de Bages, on Pere
Clapera Argelaguer havia nascut l'any 1906. (2) No tinc constància que hagués
seguit cap mena de formació artística regular, però el seu talent precoç el va
portar ben aviat a Barcelona per a treballar com a il·lustrador.
En
efecte, quan només té disset anys, el 1923, ja el trobo com a dibuixant a les
col·leccions de novel·les
populars, com per exemple "La novel·la d'ara", on il·lustra i fa la
coberta de diverses obres, ben bé una vintena, entre les quals: El Nen Jueu, d'Àngel Guimerà; Roda-soques, d'Alfons
Maseras; o Mossèn Gabriel, de Ventura
Gassol. (3) Malgrat la seva joventut, el nom de l'autor dels dibuixos ja hi
apareix acreditat a les portades, amb la fórmula "Il·lustracions
d'En Clapera". Es tracta d'uns treballs interessants, especialment les
cobertes amb dibuixos de colors contrastats, irreals, sovint amb tintes planes,
com en la imatge que il·lustra la novel·la Els
pecats de joventut, d'Amichatis,
o La ganyota del destí, de
Miquel Poal Aregall. Els dibuixos interiors, en blanc i negre, potser no són
tan encertats, però cal tenir en compte que l'autor encara no té vint anys i,
sobretot, l'endimoniat ritme de producció setmanal d'aquests llibres de quiosc.
Clapera (que algun cop firma amb el segon cognom, Argelaguer), té un paper
important a "La novel·la d'ara", ja que va intervenir en uns vint
números d'una col·lecció que supera els 180 títols i que es va publicar si més
no entre 1923 i 1927. Altres dibuixants que hi prenen part són Pascual Capuz,
Serra Massana, Rafael Tona, Josep Altimira, Ramon Miret... També trobo el
dibuix de Clapera a la col·lecció pariona
en castellà, "La Novela Nueva", on el 1926 il·lustra diversos textos,
com per exemple Por ley divina, de Laura
Brunet (és a dir, Joan Sanxo Farrerons).
En
contrast amb les narracions truculentes de "La Novel·la d'Ara", i
pels mateixos anys, Clapera també presta els seus dibuixos a obres més blanques, de literatura femenina i sentimental, com
ara Públia i Licini, o Barcelona cristiana (1927), de Clovis Eimeric, publicada a
la "Biblioteca damisel·la". (4)
Al
mateix temps que fa aquests treballs, Pere Clapera va ser també un dibuixant
assidu en revistes populars, tant les de caràcter infantil com les
eròtico-festives o "sicalíptiques". Pel que fa a les primeres,
s'esmenten les publicacions de l'editorial El Gato Negro, com ara Totó; El Cuento Infantil Semanal; Pako, el rey del valor y
de la fuerza; La Alegría Infantil i Pulgarcito; (5) també el trobo citat en
relació amb les revistes Pierrot,
publicada entre 1923 i 1928, i Sol
Naciente. Els seus dibuixos responen a la concepció del còmic primitiu,
sense bafarades i amb textos llargs al peu de cada vinyeta. Les col·laboracions
en revistes per a adults, en canvi, mostren un Clapera cada vegada més segur de
si mateix, com es pot apreciar en els treballs que fa per a L’Hereu (1923) o sobretot a La Tuies, de la qual és un dels
portadistes més habituals, i on treballa ben bé fins a la seva desaparició el
1927, sempre amb el cognom matern. També fa algun dibuix a El Escándalo (1925-26).
Al
costat d'aquestes publicacions, ja el 1925 comença a dibuixar per a la revista Lecturas, on il·lustra algunes
narracions, en la línia dels dibuixos coetanis per a "La Novel·la
d'Ara" (la seva vinculació amb Lecturas
es reprén després de la guerra, entorn de 1950, quan coincideix amb Riera
Rojas, "Lozano Olivares", Freixas...) Entre altres treballs que
caldria rescatar (a la premsa esportiva, per exemple), Julià Guillamon el situa
com a dibuixant del diari L'Instant,
afí a la Lliga (1935-36).
Aprofito
aquí per esmentar que Clapera va ser distingit amb una menció en la primera
ronda del concurs per al segell de la Generalitat de Catalunya, l'estiu del
1931, cosa que li va permetre participar a la segona ronda (els seus originals,
com molts d'altres procedents de les dues convocatòries d'aquest concurs, es
conserven a l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona).
L'anunci de roba interior dels magatzems barcelonins La Golondrina, aparegut a la revista madrilenya La Esfera l'any 1927. |
L'activitat publicitària, que va ocupar Pere Clapera
durant anys, (6) es pot rastrejar també en moltes publicacions periòdiques;
segurament es devia ocupar amb cert èxit en el dibuix de modes, si ens hem de
refiar de treballs apareguts a la revista Actividad
el 1928 (7) o bé alguns anuncis apareguts a revistes com El
Hogar y la Moda o La Esfera. (8) També consta que va aportar dibuixos per a
la publicitat cinematogràfica de les productores UFA i BIP (British
International Pictures), en un recull,
el Block 1930, on també van
col·laborar Valentí Castanys, Ernest Santasusagna o Tut (potser Baldomer
Toullot, qui firmava "Tot"). (9) Però una de les aportacions més
aconseguides de Clapera en aquest àmbit van ser sens dubte els treballs per a l'empresa
Nestlé, que l'ocupen durant els anys trenta: anuncis
de premsa, firmats a vegades amb el monograma PC, (10) petits impresos (com el
llibret El encanto del hogar) o
desplegables i, sobretot, els àlbums de cromos que durant anys van constituir segurament l'element
publicitari més potent de la marca. Si no estic equivocat, Clapera només
il·lustrava els àlbums, però no dibuixava els cromos.
El
primer àlbum que va aparèixer és el formidable Àlbum Nestlé
(edición de lujo). Tomo I (1930 o 1931),
que recull 50 sèries de cromos, impresos a tot color, amb numeració romana I-L;
(11) el van seguir Mi álbum
Nestlé (1932), amb 30 sèries, numerades 51-80; (12) i
Curiosidades del Universo (1934), amb
40 sèries de cromos, numerades de l'1 al 40, i on Clapera fa, com a mínim, els
anuncis intercalats (no l'hem de
confondre amb els àlbums Maravillas del
Universo I i II, publicats el 1955 i el 1957). En una data que desconec, de
principis dels anys trenta, va aparèixer l'Album
Nestlé para principiantes ("Álbum para
pegar 8 series cualesquiera") del qual Pere Clapera
fa, si més no, la coberta. No sé si va intervenir en algun altre volum. (13)
Algunes pàgines de l'Àlbum Nestlé (edición de lujo) |
Detalls de Mi àlbum Nestlé |
De tots aquests àlbums, els més destacats són els dos primers, impresos per Barguñó. Hi trobem unes petites il·lustracions a la capçalera de cada sèrie de cromos, que evoquen el contingut de cadascun d'aquests recursos educatius (personatges històrics, monuments, animals i plantes...) Les pàgines del primer àlbum eren impreses a tres tintes, blava, grisa i negra, i presenten uns dibuixos encantadors, protagonitzats per infants exploradors, executats amb una línia ferma, simplificada i moderna que ens fa adonar de com ha evolucionat l'autor en pocs anys, i també alguns anuncis a tota pàgina, amb les virtuts dels productes Nestlé (no cal oblidar l'objectiu publicitari de tots aquests materials gràfics). L'altre àlbum, del 1932, té uns dibuixos similars, impresos en blau, groc i negre; l'autor se supera amb uns dibuixos plens de gràcia, on juga magistralment amb les tintes planes i amb el color blanc el paper. L'estil em recorda alguns dels cartells del britànic Tom Purvis, màxim representant en els anys trenta d'aquest estil de dibuix, i això pot fer pensar que Clapera estava ben informat del que passava al món pel que fa al grafisme més progressiu; també em fa lamentar que l'autor català no hagués utilitzat més sovint aquesta habilitat, que hauria lluït especialment en la realització de cartells; per a Nestlé només li conec una il·lustració per a la xocolata de la marca Los Canónigos, en la qual l'autor presenta la imatge d'un canonge golut, amb la tassa de xocolata, però l'estil del dibuix és realista i detallat. (14)
L'activitat
de Pere Clapera com autor de cartells té poques mostres anteriors a la guerra. Segurament
un dels primers que va fer és el que anuncia un ball de gala de la societat recreativa Nova Germanor al
Teatre Novetats (1926?), on apareixen una dona i un home en una llotja de
teatre, amb un dibuix encara una mica tibat. Més encertat em sembla el cartell per al Salón
de Craciones y exposición del arte del vestir que es va
celebrar l'any 1935 en un dels palaus de la Fira de Barcelona, sota el
patrocini del diari El Día Gráfico. Sobre
la península Ibèrica apareix dibuixada en perspectiva l'avinguda central de
l'Exposició de Barcelona, des de les torres venecianes fins al Palau Nacional,
amb els dos palaus bessons de Puig i Cadafalch.
No el torno a trobar com a cartellista fins després de la Guerra Civil. Desconec quina va ser la seva peripècia vital durant els anys bèl·lics i tampoc tinc cap dada sobre la seva posició ideològica. En tot cas, la seva firma apareix al peu de dos cartells editats després de l'entrada de Franco i vinculats a les Organizaciones juveniles de la Falange (datables cap a 1939-41): Camarada ¡Ahorra! La riqueza nacional depende de tu economía (un nen i una nena amb l'uniforme falangista ofereixen els seus petits estalvis a l'escut espanyol); i Campamentos de OJ, amb un sentinella nocturn.
No el torno a trobar com a cartellista fins després de la Guerra Civil. Desconec quina va ser la seva peripècia vital durant els anys bèl·lics i tampoc tinc cap dada sobre la seva posició ideològica. En tot cas, la seva firma apareix al peu de dos cartells editats després de l'entrada de Franco i vinculats a les Organizaciones juveniles de la Falange (datables cap a 1939-41): Camarada ¡Ahorra! La riqueza nacional depende de tu economía (un nen i una nena amb l'uniforme falangista ofereixen els seus petits estalvis a l'escut espanyol); i Campamentos de OJ, amb un sentinella nocturn.
Amb un parell d'excepcions que després veurem,
l'activitat cartellística de Clapera es va centrar bàsicament en el món de
l'espectacle. En aquests inicis dels anys quaranta el trobo fent cartells per a
esdeveniments tan diversos com un combat de boxa, del 1940 (Boxeo. Extraordinaria
velada); l'espectacle de Raquel Meller, La Violetera, estrenat el 1941 al Teatro Cómico i
presentat després a l'Olimpia; o l'espectacle
infantil Sueño de Navidad, presentat
pel Nadal del 1941 a El Club de los Niños, teatre d'Ezequiel Vigués, àlies
Didó, a l'Avinguda de la Llum. (15)
Tot i que suposo que va continuar realitzant treballs
en aquesta línia, no el torno a trobar fent cartells fins a l'entorn de 1950,
quan fa els únics cartells que li conec de tipus més comercials, per a dos
productes de les Indústries Marca: l'insecticida Orion, amb l'elefant que treu
DDT per la trompa (16) i el sabó Norit (no es tracta dels anuncis amb el famós
borreguet, dibuixat segurament per Josep Sala Llorens, sinó una escena més convencional,
amb una dona dempeus sobre un paquet gegant
que ensenya triomfal la roba delicada rentada amb el producte).
I l'any 1951 Clapera és l'encarregat de realitzar
el cartell anunciador de les Festes de la Mercè. Amb el seu cartell la ciutat
reprèn amb força una tradició de cartells de les festes barcelonines que
s'havia estroncat amb la guerra i que, des d'aquell any, s'han anat editant
puntualment cada setembre, amb més o menys polèmica. Estic segur que en
l'actualitat els elements que Clapera hi dibuixa, des del monument a Colom amb
un clavell, fins a la corrida de toros, passant per la Sagrada Família,
provocarien més d'un comentari i no serien acceptats sense discussió!
De
tota manera, la sèrie més coneguda de cartells de Pere Clapera és la que va
dedicar als diferents espectacles als quals ell era tan aficionat. Hi ha
constància de la seva dedicació constant en aquest sentit: assistia a les
representacions d'òpera i de ballet, als tablaos flamencs i a les carpes dels
circs, i en prenia apunts que després mostrava en exposicions anuals (molt
sovint a la Sala Rovira). L'any 1950 Joan Cortés Vidal afirma: "Ningún
acontecimiento digno de nota en el ramo de la ópera, del baile o del «ballet»
que haya tenido lugar en nuestra ciudad desde que Pedro Clapera les dedicó su
atención ha pasado sin obtener de él ese sutil y evocador comentario de sus
apuntes vivaces, espontáneos y aprehensores (...) De un año para otro, pues
casi cada año nos ha ido ofreciendo Clapera su ritual exposición, hemos visto
al artista ganar en seguridad y limpieza de trazo." (17) Participa en algunes
edicions de l'Exposición Nacional de Bellas Artes, com per exemple el 1948, on
exposa alguna aquarel·la de Carmen Amaya. (18) També va presentar els seus
treballs individualment a Madrid, per exemple el 1952, quan exposa imatges dels ballets que
actuaven al Liceu i escenes de ball de "Carmen Amaya, Rosario y Antonio,
Vicente Escudero, Lola Flores, Pilar López, Manolo Vargas y Roberto
Ximénez" (19) i a Bilbao, el 1967 i el 1969. Alguns d'aquests esbossos es
conserven per exemple a l'Institut del Teatre, i li devien servir com a base
per als seus cartells. Des del 1951 la sèrie de cartells amb la seva firma es
produeix amb una certa regularitat i aquí només en donaré unes pinzellades, ja que
és molt probable que n'hi hagi d'altres que encara estan pendents
d'identificar. De cartells de circ no n'he trobat cap.
Els cartells més destacats són els que va fer per a
les actuacions al Liceu del Ballet de l'Opéra de Paris, el 1951, i del New York
City Ballet (1952); l'any 1954 fa el cartell per a la temporada liceista de
primavera (Festival Ballet) amb la
imatge d'un ballarí amb vestimenta de les mil i una nits, segurament evocadora
de Scheherezade. En diverses ocasions (1955, 1959, 1962, 1966) fa
el cartell per al London's
Festival Ballet al
Liceu; també és encarregat diversos cops d'anunciar les
actuacions del Ballet internacional Marqués de Cuevas (1956,
1958, 1961). L'any 1963
fa un dels cartells més abstractes, per al Ballet del Teatre de l'Òpera de
Sofia, a Bulgària, amb ballarines convertides en estels i grans taques de
colors; imatge que conviu amb el més comercial per a la Gran compañía italiana de opereta. Un dels cartells més significatius és el que representa la boca de
l'escenari del Liceu, amb el fossat per a l'orquestra i les grans llotges de
prosceni, dibuixats amb colors sobre fons negre, per al Festival de ballet
europeo de l'any 1960.
Les actuacions
de flamenc, també al Liceu, estan relacionades amb la presentació,
durant les festes de la Mercè, dels "bailaores" José Greco, amb la
companyia "Arte Español" (1961) i el ja esmentat Antonio, durant les
festes del 1962. Al centre de documentació de l'Institut del Teatre també he
trobat uns cartells interessants, no datats però que es poden situar segurament
a mitjan dels anys seixanta, per al ballarí Rafael de Córdova, on Clapera es mostra cada cop
més essencial: es tracta d'un simple dibuix gargotejat a una sola tinta, en un fons
llis. (20)
Aquest cartell i els que segueixen més avall procedeixen de la col·lecció del Museu de les Arts de l'Espectacle, de l'Institut del Teatre. © Pere Clapera. MAE |
A part dels cartells de ballet i similars, però sense
perdre els lligams amb l'espectacle, li conec dos cartells de cinema: un per al
film Niebla y sol, de José Mª Forqué, protagonitzat pels ballarins de
flamenc Florencia Pérez Padilla "Rosario" i Antonio Ruiz Soler "Antonio"
(1951) i un altre per a Sin
la sonrisa de Dios, de José Antonio de la Loma, estrenat el 1955; També en
va fer un per a la celebració a Lloret de Mar del centenari de la famosa
sarsuela Marina, d'Emilio Arrieta,
d'ambient lloretenc.
Dos dels seus últims cartells tenen altres
motivacions: un és el que va fer el 1966 per a la V Gala de la sedería española, també al Liceu, també amb el dibuix
d'una ballarina i una rosa; i el de la Diada de la Sardana, l'any 1971, amb la
rotllana de sardanistes entorn d'una morratxa amb els colors de la bandera
catalana flamejants. És l'últim treball datat que conec de l'autor.
Al marge de l'execució de cartells, la carrera
professional de Pere Clapera el va dur a actuar en diversos camps, on aporta la
frescor i dinamisme del seu dibuix.
Durant anys, si més no entre 1941 i 1959, es va
encarregar de les portades del programa de festa major de Tiana; aquesta
continuïtat em fa suposar que Clapera va tenir un lligam especial amb aquesta
població del Maresme. Altres treballs habituals van ser les postals
(és cèlebre una sèrie de postals amb infants a la platja; també en va fer
diverses amb les seves artistes flamenques favorites, com Carmen Amaya) i també
apareix la seva firma en algunes portades de partitures (algunes es conserven a la Biblioteca Nacional de España).
En els ben nodrits fons d'ephemera de la biblioteca madrilenya també es troben diversos menús que Clapera va fer per a la Maison Dorée o per a l'Hotel Colón; també és autor d'un curiós menú genèric, per omplir a mà pels cambrers dels establiments que no se'n podien editar un, i amb una graciosa publicitat de l'Anís del Mono; però la majoria dels que li conec es van fer per anunciar banquets i festes als salons de l'Hotel Ritz, per exemple per a les festes de cap d'any de 1943. El seu dibuix refinat és especialment adequat per a il·lustrar aquests ambients. Encara en relació amb el Ritz de Barcelona, l'any 1944 Clapera il·lustra el volum Bodas de Plata del Hotel Ritz (1919-1944), amb textos de Carles Soldevila i Felip Muntaner, entre d'altres, i imprès per Oliva de Vilanova. Per cert, que el 1949 un dibuix de Clapera il·lustra el llibret que commemora una altra efemèride, en aquesta ocasió el 50è aniversari del F.C. Barcelona.
Clapera va dibuixar moltes vegades l'art de Carmen Amaya i la va popularitzar en postals com aquesta |
En els ben nodrits fons d'ephemera de la biblioteca madrilenya també es troben diversos menús que Clapera va fer per a la Maison Dorée o per a l'Hotel Colón; també és autor d'un curiós menú genèric, per omplir a mà pels cambrers dels establiments que no se'n podien editar un, i amb una graciosa publicitat de l'Anís del Mono; però la majoria dels que li conec es van fer per anunciar banquets i festes als salons de l'Hotel Ritz, per exemple per a les festes de cap d'any de 1943. El seu dibuix refinat és especialment adequat per a il·lustrar aquests ambients. Encara en relació amb el Ritz de Barcelona, l'any 1944 Clapera il·lustra el volum Bodas de Plata del Hotel Ritz (1919-1944), amb textos de Carles Soldevila i Felip Muntaner, entre d'altres, i imprès per Oliva de Vilanova. Per cert, que el 1949 un dibuix de Clapera il·lustra el llibret que commemora una altra efemèride, en aquesta ocasió el 50è aniversari del F.C. Barcelona.
Menú per a la festa de cap d'any de 1943 a l'Hotel Ritz de Barcelona. A sota, un altre menú amb publicitat per a un establiment més modest, no identificat. |
No pretenc fer l’inventari complet dels
llibres que va il·lustrar Pere Clapera després de la guerra: són força
abundants. En tot cas, n’esmentaré uns quants de ben significatius: La quimera del marfil de Josep Pons Mumbrú (Hymsa, Barcelona,
1942), que és una
història del billar (l'any 1956 va fer un cartell per a un VII campionat europeu
organitzat pel Club Billar Barcelona); El arte del
payaso: Recopilación de juegos, bufonadas y chistes de payasos, con un breve
manual del payaso para los aficionados, Josep Maria Laporta Furné (Lumen,
Barcelona, 1946) i molts d'altres per als editors Josep Janès i Lluís de Caralt, aquest en les col·leccions "Corona Literaria" (tres novel·les d'autors diferents
sobre un mateix tema, il·lustrades per tres artistes: per exemple Las novelas del amor, on Clapera
il·lustra la narrativa de Pearl S. Buck, acompanyat per Josep Picó i Menchu
Gal; o Las novelas de la farándula, on
coincideix amb Aguilar Moré i Josep Picó, tots dos volums del 1962) i
"Obras maestras ilustradas", com ara les obres completes de John Steinbeck (1957), on també trobem dibuixos
de Lorenzo Goñi i Joan Palet, o les de Pearl S. Buck (1967), que Clapera
comparteix amb Vicente Ballestar, Lorenzo Goñi i E. Cabestany. També el trobo
fent diverses
cobertes, com en la novel·la de l'oest de Paul Wellman, Muerte en la pradera (1951).
Coberta i una de les pàgines del llibre La quimera del marfil, sobre el joc del billar; i una de les portades de Clapera per a la revista Lecturas |
Com ja he comentat més amunt, en la postguerra reprèn
la relació amb la revista Lecturas,
per a la qual fa diverses portades els anys quaranta i cinquanta. També el
trobo més tard il·lustrant la secció "Rusiñol y sus anécdotas", amb
textos de J.M. Lladró, al diari Tele/eXprés,
per exemple el setembre del 1964.
Certament, falta
encara molt per conèixer del tot la producció de Pere Clapera, esmentat també com a gravador, i de qui per exemple el diccionari
Ràfols cita una activitat com a exlibrista
de la qual no he trobat cap mostra.
(1) Algunes catalogacions i biografies confonen el nostre Pere Clapera,
dibuixant de ballarines, amb l'autor teatral i compositor Vicenç Clapera Ribas,
alies Arepalc, o amb el periodista Julià Clapera Roca; però especialment amb el
dibuixant de còmic Josep Clapera Coromines (segurament era aquest qui
il·lustrava les novel·les gràfiques "Capricho", de l'editorial Bruguera) i amb el pintor Joan
Clapera Mayà, d’Olot. Espero no caure jo en cap d'aquestes confusions!
(2) Un text que he consultat per
internet esmenta "les anotacions de Joan Vilanova" sobre Clapera,
dades que no he aconseguit localitzar; aquest text sembla extret d'un fullet
que acompanyaria una exposició de dibuixos circenses de Clapera celebrada l'estiu
del 2007 en un local no identificat: http://www.todocoleccion.net/arte-pintura-oleo/oleo-pere-clapera-argelaguer-rincon-cadaques-port-lligat-dali-costa-brava~x26183540
(3) Els títols de "La
Novel·la d'Ara" il·lustrats per Clapera que tinc localitzats són almenys dinou:
17. Rafael Nogueras Oller: Lo pecat mortal (1923)
19. Prudenci Bertrana: Josafat
20. Ramon Suriñach Senties: La vida inútil de la Ernesta
22. Àngel Guimerà: El Nen Jueu
23. Amichatis (Josep Amich i
Bert): Els pecats de joventut
27. Alfons Maseras: La Sospita
29. Ventura Gassol: El Mur de roses
(per GOLS i ARGELAGUER) (1924)
37. Alfons Maseras: Roda-soques
41. Narcís Oller: La Papallona (per CAPUZ i CLAPERA)
44. Miquel Poal-Aregall: La ganyota del destí
46. Ventura Gassol: Mossèn Gabriel
53. Joan Santamaria: El músic boig
54. Miquel Poal-Aregall: La branca morta
55. Gastón A. Mantua: La carátula
68. Ramon Suriñach
Senties: La noia d'aquell home
70. Miquel Poal-Aregall: El diable que portem dins
84. Lluis Capdevila: Berta la del trist destí (1925)
95. Tomàs Roig i Llop:
El butxí.
(4) També l'he trobat (amb la firma C. Argelaguer) com a il·lustrador
de les cobertes dels sis volums de les "Aventures emocionants
instructives d'en Jo Puc!" (subtitulades "Esforç de voluntat d'un noi
català que triomfa arreu del món"). Els sis títols de la sèrie són: L'home
de la pipa; La Gàbia dels lleons; Kit, la petita gimnasta ; La roda de la mort;
La Tragèdia del baró de la Freye; En la tenebra del crim.
(5) Jesus Cuadrado: Atlas español de la cultura popular. De
la historieta y su uso 1873-2000,
Fundación Germán Sánchez Ruipérez / Ediciones Sinsentido, Madrid 2000, vol. I, p. 273.
(6) He trobat una referència, que no he pogut confirmar,
segons la qual Clapera hauria dirigit una agència publicitària:
http://www.museudemanresa.cat/artistesfitxa/2024. Podria tractar-se de
l'agència Publicitas, el nom de la qual apareix en molts anuncis de Clapera per
a Nestlé.
(7) Actividad, IV, 37, setembre 1928, p. XVI.
(8) Per exemple, l'anunci per als sostenidors La Golondrina, publicat
a La Esfera (Madrid), XIV, 698, 21 maig 1927.
(9) La Vanguardia, 17 setembre 1929, p. 17.
Desconec si va fer cartells de cinema per aquestes productores.
(10) Llibre d'or del cercle
d'Ultramarins, queviures i similars 1883-1933, s.p.i., p. 52-53.
(11) Es pot consultar en línia gràcies a la digitalització de la Biblioteca
Nacional de España: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000067808 - http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000067808
(12)
També està disponible a través de la Biblioteca Digital Hispànica de la BNE: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/4211754
- http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000069908
(13) Més detalls sobre aquests àlbums al blog Odisea 2008:
http://www.odisea2008.com/2014/01/albumes-de-cromos.html — (consulta 12 octubre 2016)
(14) Una historia de la publicidad
española: reflejos de más de un siglo de Nestlé, Sociedad Nestlé AEPA,
Barcelona, 1992, p. 39.
(15) Josep A. Martín: El teatre
de titelles a Catalunya: aproximació i diccionari històric, Publicacions de
l'Abadia de Montserrat, 1989, p. 89, 212.
(16)
http://galeriadimatges-galderich-leblansky.blogspot.com.es/2013/09/insecticidas-orion.html.
Alguna font el data el 1946, com Raúl Eguizabal: El cartel en España, Càtedra, Madrid, 2914, p. 218, 285.
(17) Juan Barcino: "Pedro Clapera en «Sala Rovira»", La Vanguardia Española, 8 desembre 1950,
p. 16.
(18) El crític José Francés, tan agut altres vegades quan parla dels
dibuixants, es refereix a aquets treballs en uns termes políticament força
incorrectes: "Pedro Clapera
reproduce con exactitud nerviosa el epiléptico histerismo coreográfico de
Carmen Amaya —la espectacular exportadora de lo flamenco para el gusto indocto
de los extranjeros— en una estampa brillante de colorido, ágil de dibujo, no
exenta —como era lógico dado el motivo— de cierta ironía caricaturesca." (José
Francés: "Escultores, grabadores y dibujantes catalanes en la Exposicion
Nacional", La Vanguardia Española, 28 maig 1948, p. 3).
(19) La Vanguardia Española, 8 juny 1952, p. 3.
(20) La mateixa col·lecció guarda un cartell per a Celia
Gámez, que no he pogut visualitzar.