dimecres, 19 d’abril del 2017

Josep Viza, a la taula de dibuix — per Santi Barjau

En aquesta ocasió us parlaré d'un cartellista que va estar tota la seva vida lligat a una impremta, com a dibuixant "resident", sense que a penes se li coneguin altres activitats. En efecte, Josep Viza Majó (nascut el 1906, segurament a Barcelona) va ser un excel·lent professional que apareix quasi sempre vinculat a l’establiment d’arts gràfiques Seix & Barral, on va coincidir amb alguns dels dibuixants publicitaris més destacats del terç central del segle XX. Sabem molt poques coses d'ell, començant per la seva formació i primers anys d'activitat, que de moment queden a les fosques.  


Segurament els seus primers cartells van aparèixer als anys de la República, com el que anunciava l’Anís del Taup, fet en una impremta desconeguda: es tracta d'un cartell d'interior, amb les lletres gofrades, i la datació ve suggerida pel nom del destil·lador, que apareix en català, i també pel petit cactus, tan típic dels anys trenta, situat a la taula on una parella elegant espera el cambrer que arriba amb l'ampolla d'anís.  

Però les primeres mostres de plena activitat de Josep Viza tenen lloc durant la Guerra Civil, quan firma dos cartells: un per al congrés de la secció catalana del Socors Roig Internacional, que va tenir lloc el maig del 1937 (imprès per Atlántida), i sobretot el que segurament és el seu cartell més conegut —executat ja als tallers de Seix Barral—, que anunciava uns cursos per a monitors de gimnàstica organitzats per la Generalitat. La figura hieràtica del gimnasta té l’aire una mica totalitari que no es pot dissociar del tot de la pràctica esportiva. Desconec si va fer altres treballs a la premsa o a la propaganda bèl·lica.


Després de la guerra el trobem, quasi sempre a Seix Barral, com a prolífic autor de cartells. Hi ha alguna excepció: un cartell no datat, per a la pasta de dents Denticlor, és imprès als tallers Grafos i deu correspondre a l'entorn de l'any cinquanta (la marca primer s'anunciava com a Dentichlor i a partir del 1948 es troba escrita de l'altra manera, tot i que sembla que hi ha certes dubitacions). En tot cas la imatge d'aquest cartell d'interior és simple i efectiva: mostra un rostre femení amb alguns trets eliminats, per tal que en destaqui un magnífic somriure blanc aconseguit gràcies a "la crema dental moderna".


Al llarg dels anys quaranta i cinquanta Josep Viza té una dedicació especial als cartells per a festes d'origen religiós però que també tenien una important dimensió popular i turística: els que anunciaven la festa mataronina de les Santes (indicatius potser d’un lligam estret amb Mataró, o simplement com a part de la feina a can Seix?), en una tasca que alterna amb Hernán Picó i altres; i també els cartells de les processons de Divendres Sant a Barcelona. 


Sobre aquestes línies, tres dels cartells de Viza per a les Festes de les Santes de Mataró. A sota, dos cartells no signats que potser també van comptar amb la seva participació.



Els cartells mataronins l'ocupen ben bé en vuit ocasions entre 1943 i 1954. La festa major de la capital del Maresme dóna al dibuixant la possibilitat de lluir-se amb diferents composicions on no falta mai l'escut de la població i, quasi sempre, la imatge del temple de Santa Maria de Mataró. Un parell de cartells (1946 i 1948) no apareixen firmats, però també podrien comptar amb la intervenció de Josep Viza. Solien fer-se també en format de vinyeta publicitària, com el cartell de les fires de 1952. (1) 


Els cartells per al Divendres Sant barceloní ens poden sobtar per la seva iconografia i el recurs als colors violacis, però no hem d'oblidar que fins al Concili Vaticà aquesta era una celebració molt concorreguda. Precisament aquests cartells no eren editats per cap estament religiós, sinó pel Patronato de Turismo. (2) Josep Viza firma pel cap baix tres d'aquests cartells (1949, 1950 i 1957), i potser també se li'n poden atribuir d'altres, com els de 1946 i 1954.



Seguint amb els cartells turístics, Viza també en fa diversos per a l’aerolínia Iberia, on posa en joc les imatges més tòpiques d'Espanya (torero, dona amb mantellina), i també per al Fomento del Turismo de Girona, amb bones síntesis entre un mapa de la província i els seus indrets més recomanables. Un dels cartells més atractius és el que anuncia els estius a la platja de Berria a Santoña (Cantàbria).

Josep Viza va crear el cartell per al III congrés nacional d’Arts Gràfiques, celebrat a Barcelona el 1950, amb una mà feta de paper de diari que sosté un componedor amb el nom "Juan de Gutenberg" i al fons una rotativa; i per al Dia del Llibre de 1954, quan es va commemorar el IV centenari del gremi de llibreters de Barcelona. Encara per a Seix Barral, realitza les il·lustracions dels llibres d’aventures Alas sobre el ártico (1950) i Hacia el norte en el albatros (1951). 

Per ara, els cartells més tardans amb la seva firma són els del festival Wagner del 1955 i la processó de Divendres Sant a Barcelona, del 1957. (3) L’activitat de Josep Viza va ser sempre discreta i poc visible. En aquesta imatge del 1962 se'l veu a l'estudi de dibuix de Seix Barral, a l'angle dret, "sempre amb la cigarreta a la boca", segons em comunica Carles Catalan, qui hi va coincidir cap a 1960 i em proporciona la fotografia: des d'aquí el meu agraïment.

  
Josep Viza mor a Barcelona l'any 1997. (4)


(1) La Vanguardia Española, 29 març 1952, p. 18.
(2) La Vanguardia Española, 3 març 1945, p. 10.
(3) “El cartel anunciador de la procesión del Viernes Santo: Se está procediendo al reparto del cartel anunciador de la procesión del Viernes Santo en Barcelona, debido al artista don José Viza, que ha merecido unánimes elogios.” La Vanguardia Española, 6 abril 1957, p. 23.
(4) El Periódico de Catalunya, 1 setembre 1997, p. 40.