Un dels fets més
destacats del cartellisme guerracivilista és l'existència d'un nombre petit
però significatiu de treballs que incorporen la fotografia, d'una manera més o
menys pura, combinant-la a vegades amb dibuix i quasi sempre amb textos i
eslògans.
Segurament el cas extrem
és el cartell de Pere Català Pic, amb l'espardenya que trepitja una esvàstica,
i que només al peu porta un text amb el lema Aixafem el feixisme. Altres cartells apareixen amb formats més
habituals, amb lletrística més o menys adaptada a la imatge, o bé amb textos
tipogràfics.
En aquest article
repassaré els cartells fotogràfics produïts a Barcelona durant els mil dies de
guerra, intentant també esbrinar si els fotògrafs respectius van tenir algun
paper en la seva composició i materialització o bé si van ser tercers els que
confegien el cartell amb el recurs d'imatges ja existents, que sovint no
s'acrediten.
Significativament, la
majoria dels cartells que incorporen materials fotogràfics van ser produïts pel
Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya, que tenia l'esmentat
Català Pic al capdavant de la secció d'Edicions. Per tal de conèixer més a fons
aquest important organisme, dirigit per Jaume Miravitlles, es poden consultar
diversos treballs com el llibre de Rafael Pascuet i Enric Pujol (dir.): La revolució del bon gust. Jaume Miravitlles i el Comissariat de Propaganda de la
Generalitat de Catalunya (1936-1939), Viena edicions, Barcelona, 2006; o bé el
blog d'Ester Boquera: https://www.comissariatdepropaganda.cat/
Antecedents
La incorporació de la
fotografia al cartell té uns antecedents clars en les avantguardes
centreeuropees, amb els treballs de Jan Tschichold, Gustav Klucis, El Lissitsky
o Herbert Matter, que experimenten ja amb el fotomuntatge i la combinació
d'imatge i tipografia. A Catalunya, però, les mostres més antigues fan un ús
més instrumental de la fotografia, incorporada en conjunts de composició més
convencional, com és el cas del cartell per a les festes mercedàries del 1918,
amb text tipogràfic i una fotografia de la marededéu de la Mercè en el tron que
li havia dissenyat Enric Sagnier; o del cartell de 1920 per a una estrena
teatral d'Ignasi Iglesias, amb el retrat de l'autor en una orla dibuixada.
També trobo una curiosa aliança entre escultura, fotografia i impremta en
cartells com el de l'Any Sant del 1925, amb la reproducció fotogràfica d'un
relleu fet potser ad hoc per
l'escultor Josep M. Camps Arnau.
La publicitat de
l'Exposició Internacional de Barcelona del 1929 va comptar, entre els seus
nombrosos materials, amb una sèrie de cartells unificats per un marc amb el
text al·lusiu de l'esdeveniment i les dates de celebració, i centrats per una
fotografia diürna o nocturna de les Cascades del parc de Montjuïc, el Poble
Espanyol o algun altre racó destacable de la fira mundial.
Potser els primers
cartells moderns fets amb fotomuntatge siguin els que va realitzar Gabriel
Casas per a les eleccions municipals de l'abril del 1931, que van tenir com a
conseqüència inesperada la proclamació de la Segona República. Es tracta d'una
sèrie de sis cartells per a Acció Catalana Republicana, on contraposa
l'actuació dels seus regidors durant l'any anterior amb els greus dèficits de
serveis i corrupció de l'Ajuntament sortint.
Els
cartells fotogràfics del Comissariat
El cartell de Català Pic
va ser potser el primer que va editar el Comissariat de Propaganda i ha estat
sempre molt valorat, des de la seva aparició a L'Espoir d'André Malraux fins a tota la literatura existent sobre
els cartells de la Guerra civil, i també continua essent utilitzat actualment
com una icona antifeixista. Realment no es tracta d'un fotomuntatge, a la
manera de Heartfield o Renau, però és el resultat del muntatge de dues
fotografies, com es pot apreciar en una observació atenta: la línia d'unió està
oculta entre les llambordes i la sola de l'espardenya, i en l'esvàstica es
dissimula amb unes línies dibuixades en forma d'esquerdes.
No m'aturaré aquí a repassar la biografia de Pere Català Pic, ja que n'existeixen algunes publicacions notables,
com per exemple les de Pilar Parcerisas: Pere Català i
Pic. Fotografia i Publicitat, Barcelona, Lunwerg, Barcelona, 1998; o Pablo
Giori: Pere Català i Pic. Fotografia, publicitat, avantguarda i literatura
(1889-1971), Rafael Dalmau editor, Barcelona, 2016; i fins i tot se'n poden trobar bones
reproduccions a webs com ara l'excel·lent Alabern
(https://www.fotografiacatalunya.cat/ca).
Alguns dels primers
treballs del Comissariat (cartells, fullets i altres impresos) anaven numerats,
amb una petita referència als marges. Aquest fet, que no se sol destacar en
parlar de les publicacions d'aquest organisme, ens hauria de permetre, en
principi, establir una cronologia relativa entre els diferents cartells, si no
fos que es va fer de manera poc sistemàtica. Així, està identificat com a model
3 un cartell, Companys parla a les milícies, que fa referència a un acte celebrat l'octubre del 1936
i editat probablement poc després. Aparentment, la imatge està composta per
dues fotografies, una de l'orador amb uns quants acompanyants i una altra del
públic assistent al míting, però una mirada amb detall ens permet sospitar que
la massa del públic també està feta de diverses fotografies unides amb molta
traça.
De manera
hipotètica podem pensar que el cartell Aixafem
el feixisme podria ser el model número 1 de les edicions del Comissariat,
però no tinc cap element que ho confirmi. També estic temptat de pensar que el
segon cartell editat seria el que firma Josep Sala, amb un bodegó fotogràfic
format per un casc i un fusell, i imprès avant-la-lettre,
per tal que es pogués sobreimprimir a conveniència amb eslògans o dades per a tota
mena d'esdeveniments (per exemple, se'n coneix un exemplar amb el text Tómbola-sorteig pro milícies. Corts, Jardins
casa Llibre, que correspon a una activitat celebrada també el mes d'octubre
del 1936 a la Gran Via barcelonina). D'aquest cartell, se'n va fer un segon
tiratge, amb el text L'exèrcit regular
ens donarà la victòria. Tothom a les ordres del govern de la Generalitat,
que ja correspon al 1937, quan es va posar en marxa l'Exèrcit Popular que
substituïa les milícies (apareix per exemple en una fotografia de l'ANC del
març del 1937: ANC1-42-N-34563). És curiós com la
mateixa imatge va servir per il·lustrar les dues menes d'exèrcit dels
partidaris de la República. Josep Sala (1) és un fotògraf i dibuixant destacat que encara no té la monografia
que mereixeria, malgrat ser el responsable de la imatge moderna a la darrera
etapa del magazín D'Ací i d'Allà i a la seva versió castellana, Las
Cuatro Estaciones, com també a Mirador,
Revista Ford, etc. (i
que no s'ha de confondre amb Josep Sala Llorens, més conegut pels cartells de
Norit, Raky o Sindo).
Potser també es pot
comptar entre els primers cartells del Comissariat el que firma un desconegut Aulèstia (l’escultor
Salvador Aulèstia?) que consisteix en una reproducció fotogràfica d'un text del
cònsol de l'URSS, Antonov-Ovseenko (Jo sóc amic de tot cor del poble de Catalunya), que segurament es pot situar en el mes de novembre
del 1936, quan feia poc que havia arribat a Barcelona.
Seguint
amb la relació dels cartells que porten numeració del Comissariat de
Propaganda, trobem el número 8, que segurament va aparèixer encara el 1936, i
que porta el text Companys camperols,
tots a sembrar. Ajudeu els vostres germans del front. Lliureu la batalla de la
sembra. Tot i que no està firmat, podria ser també obra de Pere Català Pic.
En tot cas, com a director del departament d'edicions del Comissariat, ell
devia supervisar i donar el vistiplau a aquestes realitzacions, com en un altre
cartell, Dones antifeixistes. La Dona a
la Reraguarda us espera, que porta la identificació "Mod. Nº 28" i
que anunciava aquesta secció femenina del Comissariat a través d'un autèntic fotomuntatge
format per mitja dotzena de fotografies diferents, i que podem datar a final
del 1936 o principi del 1937.
També
deuen ser dels primers mesos del 1937 els dos cartells que anuncien l'aparició de l'escultura de Miquel Paredes, El més petit de tots, presentada com
"La mascota de la revolució" i que es venia al preu de 3 pessetes. Els
dos cartells (un que mostra el petit milicià tot sol i un altre amb una
desfilada de diverses figuretes) porten els números de model del Comissariat 49
i 50. Les fotografies podrien ser obra de Gabriel
Casas Galobardes, segons hipòtesi de la seva filla (http://www.gabrielcasas.cat/index.php/ca/obrapublicada/cartells).
Seguint l'ordre cronològic dels cartells, ens trobem amb Ciutadà: què has de fer davant la guerra aèria? (també n'hi ha un exemplar en castellà), per anunciar el llibret homònim, il·lustrat amb la fotografia d'un soldat cobert amb una màscara contra els gasos asfixiants, que esclaten al seu costat llençats per una esquadra d'avions enemics, i que porta el número 60 del catàleg general de publicacions del Comissariat de Propaganda. Desconec qui va ser l'autor de la imatge (en realitat, un muntatge de dues fotografies).
En endavant ja no trobo
cap més cartell amb número de model, de manera que només els puc ordenar amb
l'ajut de les dades que presenten els mateixos exemplars.
Així, per exemple,
trobem un cartell per a la Diada de la Bona Voluntat, celebrada el maig del
1937, amb la fotografia, d'autor desconegut, d'un infant que parla abrandat
davant d'un micròfon; o un altre, Madrileños!
Cataluña os ama..., amb fotomuntatge d'instantànies del president Companys
en un míting del març del 1937, obra del fotògraf Miquel Agulló (el cartell sembla que es va posar en circulació més
endavant, pel mes de juny). Un cartell sense data, editat pel Comissariat de
Propaganda, és el gran format (consta de quatre mòduls) amb el títol: Cataluña venció al fascismo en 24 horas.
Cataluña llevó al enemigo a 150 Km. de sus límites. Cataluña es y será siempre
la base de la resistencia antifascista. Cadascun d'aquests tres conceptes s'il·lustra amb una
imatge: el primer, amb un muntatge de les conegudes fotografies de milicians en
una barricada de cavalls, el mateix 19 de juliol del 1936, obra d'Agustí Centelles; el segon, amb la
marxa dels milicians per la Diagonal cap al Front d'Aragó, vestits de manera
informal, encara el 1936; i el tercer, amb una desfilada de soldats de
l'Exèrcit Popular Regular, ja amb uniformes reglamentaris, cosa que ens
transporta a mitjans del 1937. No sé si les darreres fotografies també són de
Centelles. El cartell podria ser editat el mes de juliol, amb motiu del primer
aniversari de la guerra, i podria formar part de la campanya feta en relació
amb l'arribada de refugiats procedents de la resta de l'Espanya republicana,
integrada per tres o quatre cartells: Así ha tratado el fascismo a estas criaturas. En Cataluña
se las rehabilita moral y físicamente; En los hogares catalanes falta pan. Nunca
ha faltado pan a los refugiados; Estado
físico en que llegaron los refugiados de Málaga. Cómo se les atiende (i segurament
un altre, Cataluña ha recogido 350.000
refugiados. Son nuestros hermanos. Serán nuestros hijos. Cómo llegan. Cómo se
instalan, que es coneix només per una reproducció al llibret quatrilingüe El cartell de guerra, editat pel Comissariat a inicis del 1938).
Es tracta d'uns cartells amb diferents fotografies documentals de la situació
dels refugiats. De fet, suposo que tots els cartells que apareixen en l'opuscle
esmentat van ser editats pel Comissariat, i per tant també haig de citar en
aquesta relació No llenceu els diaris,
amb una firma que se sol llegir com a Miquel, que combina una fotografia d'una
mà amb el Full Oficial del Dilluns,
que porta un titular favorable, i una silueta de soldats que en celebren la
rebuda. Aquests diaris es recollien a l'estand que el Comissariat tenia a la
plaça de Catalunya.
Els cartells fotogràfics
del Comissariat que puc situar el 1938 són els dos que porten per títol Catalans, Catalunya! amb reproduccions
de pàgines dels diaris ABC de Sevilla
i Unidad de Sant Sebastià, on es
critica els catalans passats al bàndol franquista que hi feien ús de la llengua
pròpia. I també el que anunciava una activitat que no es va arribar a celebrar:
Exposició Espanya en guerra, que
conjuga dues fotografies de la rereguarda i del front, de les quals desconec
l'origen, amb una bomba i el rostre d'un infant; tot i que no està firmat,
sabem que va ser obra de Francesc Fàbregas, pel testimoniatge dels seus fills
Jordi i Marçal, un dels quals li va servir de model. Fàbregas va estar vinculat
al Comissariat com a cap del departament artístic.
Altres
cartells
Al
marge del Comissariat de Propaganda, es troben també altres cartells amb elements fotogràfics més o menys
destacats. Esmentaré, per exemple, el curiós treball editat pel Comité d'Ajut
Permanent a Madrid i a tots els fronts, que porta per títol Catalunya ajuda
Madrid, amb un llarg text explicatiu i, al centre, un muntatge de fotografies de
Centelles amb vagons de tren i un home amb un paquet a l'espatlla. El cartell
esmenta com a projecte una tercera expedició d'ajuda al front de Madrid, i
sabem per La Vanguardia que les dues
primeres es van fer l'abril i el maig del 1937, per la qual cosa el cartell
podria ser fet en aquestes dates abans del mes de juny.
Un cartellista que
utilitza per sistema la fotografia com a base per a les seves produccions és
l'enigmàtic Michel Adam, que alguna
vegada s'ha identificat amb el pintor Joan Colom adduint que Adam era el seu
pseudònim a la revista Papitu, cap a
1909-12, tot i que no em sembla que la seva manera de pintar, tant en les teles
impressionistes com en els murals del Palau Nacional, tingui cap relació amb
aquests cartells. Fa temps, mig de broma, em vaig preguntar si Adam no seria
per casualitat una dona, en referència a Margaret Michaelis, però la seva
militància anarco-sindicalista, en l'òrbita del grup DAS, no sembla compatible
amb la majoria dels cartells firmats Michel Adam, patrocinats pel PSUC i la
UGT; només en un d'ells, Mireu! El
feixisme és això, consta la CNT com a emissora. Desconec si l'autoria de
les fotografies es pot atribuir a Michel Adam, sigui qui sigui, o si només les
utilitza com a base en la composició, a la manera dels dissenyadors actuals.
El mateix podríem dir
d'alguns cartells que s'apleguen sota el paraigua de la Comissió d'agitació i propaganda UGT,
de la que us parlaré un altre dia, i en la qual es combinen la fotografia i el
dibuix. També fan un bon ús de fotografies alienes la sèrie unitària de
cartells per a la Subsecretaria de Propaganda del govern central de la
República, que s'atribueix a la col·laboració entre Josep Renau i Gori Muñoz, o
alguns dels treballs de Mauricio Amster fets en la seva etapa barcelonina.
També és un destacat treball basat en la fotografia el cartell famós de Fritz
Lewy per a la Batalla de l'Ou, que va
ser objecte de bromes i incomprensió, i alguns d'altres.
En conjunt, els cartells
fotogràfics que van sortir de les impremtes barcelonines durant de la Guerra
d'Espanya mostren diferents maneres d'acostar-se al fenomen del fotocartell: fotomuntatge,
fotografia d'estudi segons els paràmetres de la Nova Objectivitat, treball de
fotoperiodisme, o una combinació de diferents elements, incloent-hi el dibuix i
la lletrística manual, com també la tipografia, amb la intenció d'aconseguir la
millor comunicació dels missatges propagandístics.
(1) Bona part de la bibliografia l'anomena Josep Sala Tarragó, però el MNAC, que n'ha adquirit un conjunt de fotografies, el documenta com a Josep Sala Campàs.
(1) Bona part de la bibliografia l'anomena Josep Sala Tarragó, però el MNAC, que n'ha adquirit un conjunt de fotografies, el documenta com a Josep Sala Campàs.