Voluntat de votar i de victòria. – Com eren les campanyes electorals abans de la irrupció de les Noves Tecnologies? I abans de la televisió, o de la ràdio? Segur que hi havia alguns cartells o pasquins, tipogràfics o, fins i tot, manuscrits. I algunes pintades, que es poden anar a buscar fins a l’antiga Roma: les excavacions de Pompeia n’han donat mostres notables. Però a Catalunya els cartells il·lustrats i de gran format no sembla que s’hagin començat a produir fins als anys trenta del segle XX. Es coneixen alguns exemplars britànics ja cap a 1900 i també es poden adduir exemples francesos, alemanys o americans, tot i que potser el seu ús no es generalitza fins a la Primera Guerra Mundial i les seves conseqüències. Els cartells de la República de Weimar (1919-1933) són ben coneguts, amb les seves candidatures numerades i els primers fotomuntatges expressius. (6)
Un cartell anglès del 1929 (http://www.cato.org/blog/political-poster-week-continues-come-dad) amb un aspecte que no difereix gaire de la publicitat comercial, com per exemple la de grans magatzems, contrasta amb la moderna concepció del cartell fotogràfic de John Heartfield, del 1928. |
Si a les eleccions que van
portar la Segona República Espanyola, l’abril del 1931, o al referèndum per
l’Estatut, d’agost del mateix any, els cartells encara eren únicament
tipogràfics, aviat els partits començaran a utilitzar amb
profusió els recursos de la publicitat moderna, i alguns cartellistes posaran
el seu art al servei de les ideologies que els són més afins: l’insigne Josep
Morell treballa per a la Lliga en les eleccions generals del 1933 i les
municipals del 1935, i per al Front Català d’Ordre a les del febrer del 1936,
en uns cartells als quals s’oposen els de Cristóbal Arteche per al Front
d’Esquerres; altres autors destacats seran el jove Fontserè per a la Dreta de
Catalunya, o l’enigmàtic Estenka (potser Àngel Estivill Abelló?). En la premsa
de l’època es comenten a vegades excessos notables en les campanyes d’alguns
partits polítics, amb enviaments massius per correu, globus i llums de neó.
El cartell d’aquest mes és un
treball d’autor desconegut, editat per la Lliga Catalana probablement a finals
del 1935. El carnet electoral es va començar a discutir l’any 1930, quan ja
havia desaparegut Primo de Rivera i el general Berenguer intentava posar les
bases d’una transició democràtica. Per tal d’evitar les habituals tupinades i
les irregularitats de tota mena que les revistes satíriques havien denunciat
des de feia dècades, es va plantejar la necessitat d’un mecanisme de control
electoral, amb un carnet que s’havia d’obtenir abans de les eleccions. En
aquell moment no es va adoptar (poques setmanes abans de les eleccions del 12
d’abril del 1931, llegim a La Vanguardia
que el projecte es va considerar una “broma pesada”) (7), però
finalment l’any 1934 se’n torna a parlar, en el context d’una nova llei
electoral catalana, i s’implanta el 1935: serà gratuït, amb una
fotografia de l’elector
(per a la realització de la qual es mobilitzen tots els retratistes
disponibles) i dóna dret a rebre a domicili les llistes de les
diverses candidatures. La Generalitat “dretana” (en aquells moments del Bienni Negre, i amb Companys i el seu govern a la presó) en fa una campanya informativa, amb un cartell
ben conegut de
Josep Morell (amb l’apel·lació Ciutadà! Ja tens el carnet
electoral garantia del teu vot?), però els partits d’esquerres, que inicialment
havien demanat que es creés el carnet per
impedir el frau, arriben a boicotejar-lo. En canvi la Lliga, amb aquest cartell,
en fa campanya favorable. L’estil de dibuix és una mica rígid i la producció és
senzilla, només amb tinta negra i vermella, però l’efecte general, amb la inscripció
creuada en diagonal, és prou atractiu i al carrer devia cridar l’atenció. Al
final, a les eleccions de febrer del 1936, es va admetre la possibilitat d’identificar
els votants amb altres documents, com ara la cèdula personal, el
passaport o la cartilla militar. (8)
Una obra d’Antoni Utrillo, el prolífic. – Aquest cartell de petites dimensions anunciava el 1899 la imminent aparició d’un llibret il·lustrat que
pretenia facilitar l’aprenentatge de normes senzilles per tal d’evitar alguns
dels errors més habituals a l’hora de parlar o escriure el castellà. A la vista dels
rodolins d’Albert Llanas, que anaven acompanyats per dibuixos d’Antoni Utrillo,
hem de pensar que el transcurs de cent anys no ha servir per millorar la
qüestió, al contrari: encara ara molta gent fa aquelles errades que el llibre
denuncia, i encara se n’hi han afegit d’altres... La redacció i les imatges d’aquestes
Reglas gramaticales ilustradas estan
fetes d’una manera jocosa, amb una tendència cap a l’absurd que alguns, amics de
la broma, hem convertit en frases d’ús més o menys habitual, com ara les
mítiques “‘Sentarse en la mesa’ es gran grosería. / ‘Sentarse a la mesa’: la
cosa varía.” o bé “¿’Sendos’ en vez de ‘grandes’? Eso en modo alguno. / ‘Sendos’
significa: uno cada uno.” Una selecció del llibre es pot veure a la Galeria
d’imatges dels amics Galderich-Leblansky.
L’autor dels dibuixos, que va fer també el cartell que presento avui, era Antoni Utrillo Viadera, que algun esperit satíric anomenaria “Utrillo el malo” en comparació amb les actituds més avançades del seu cosí Miquel Utrillo, l’amic de Ramon Casas i habitual dels Quatre Gats, de la mateixa manera que els contemporanis de l’arquitecte Domènech i Estapà el coneixien com a “Doménech el malo” quan el posaven al costat del geni de Domènech i Montaner. De tota manera, la producció d’Antoni Utrillo, tan desigual, no ens pot fer oblidar una colla d’encerts, com tampoc podem menystenir el seu paper en tant que impulsor de la cultura del cartell a Barcelona, de la mà de les seves empreses de cromolitografia (Utrillo & Rialp, fins a 1902 i, en endavant, A. Utrillo Sociedad en Comandita) i l’establiment Litografia l’Art, situat al passeig de Gràcia. La firma d’A. Utrillo es troba en molts cartells (en tinc registrats una setantena, cosa que el converteix en un dels autors més prolífics), però també, com a bon membre del Cercle de Sant Lluc, en la il·lustració de llibres confessionals (la famosa col·lecció Bons costums catalans, de l’editorial Foment de Pietat, que tenia per lema “Contra el laïcisme eixorc i corrosiu, propagueu Bons costums catalans”) i fins i tot el trobem treballant al TBO.
Simultàniament es va dedicar a la pintura, amb uns resultats una mica més discrets, tot i que els seus quadres de modistetes van tenir força èxit i són molt apreciats; i exercia un càrrec important a la majordomia del Palau de la Generalitat, que va anar mantenint sota la Diputació provincial, la Mancomunitat, la dictadura de Primo de Rivera i la Generalitat republicana... Els seus últims cartells identificats són els de la Santa Misión, de 1941. Aquest cartell d’avui, amb la imatge de l’àngel finisecular, potser no expressa a la clara quin és el contingut de la publicació, tot i que remet a la imatge femenina que Antoni Utrillo també va posar a la coberta del llibre.
L’autor dels dibuixos, que va fer també el cartell que presento avui, era Antoni Utrillo Viadera, que algun esperit satíric anomenaria “Utrillo el malo” en comparació amb les actituds més avançades del seu cosí Miquel Utrillo, l’amic de Ramon Casas i habitual dels Quatre Gats, de la mateixa manera que els contemporanis de l’arquitecte Domènech i Estapà el coneixien com a “Doménech el malo” quan el posaven al costat del geni de Domènech i Montaner. De tota manera, la producció d’Antoni Utrillo, tan desigual, no ens pot fer oblidar una colla d’encerts, com tampoc podem menystenir el seu paper en tant que impulsor de la cultura del cartell a Barcelona, de la mà de les seves empreses de cromolitografia (Utrillo & Rialp, fins a 1902 i, en endavant, A. Utrillo Sociedad en Comandita) i l’establiment Litografia l’Art, situat al passeig de Gràcia. La firma d’A. Utrillo es troba en molts cartells (en tinc registrats una setantena, cosa que el converteix en un dels autors més prolífics), però també, com a bon membre del Cercle de Sant Lluc, en la il·lustració de llibres confessionals (la famosa col·lecció Bons costums catalans, de l’editorial Foment de Pietat, que tenia per lema “Contra el laïcisme eixorc i corrosiu, propagueu Bons costums catalans”) i fins i tot el trobem treballant al TBO.
Simultàniament es va dedicar a la pintura, amb uns resultats una mica més discrets, tot i que els seus quadres de modistetes van tenir força èxit i són molt apreciats; i exercia un càrrec important a la majordomia del Palau de la Generalitat, que va anar mantenint sota la Diputació provincial, la Mancomunitat, la dictadura de Primo de Rivera i la Generalitat republicana... Els seus últims cartells identificats són els de la Santa Misión, de 1941. Aquest cartell d’avui, amb la imatge de l’àngel finisecular, potser no expressa a la clara quin és el contingut de la publicació, tot i que remet a la imatge femenina que Antoni Utrillo també va posar a la coberta del llibre.
(1) La Vanguardia, 16 setembre 1934, p. 18.
(2) La Vanguardia, 21 maig 1958, p. 23.
(3) La Vanguardia, 28 novembre 1945, p. 2.
(4) La Vanguardia, 29 setembre 1953, p. 15: el primer premi es va dividir entre Guillem Rodríguez Tarragó i “Jordi”; els segons premis van recaure en Josep M. Brull i Àngel Pallarès, amb el projecte “Atalaya”; finalment, van rebre accèssits Pau Macià, Josep Pla-Narbona, Josep Buyreu, Francesc Albert Borrell, Marcel Galvany i els germans Nicolau i Vicenç Miralles. Tot i que no sembla que s’arribessin a imprimir els cartells, el projecte de Pallarès és conegut perquè l’original es va conservar a les dependències de la S.A. El Tibidabo i ha estat reproduït al llibre Tibidabo. El parc màgic de Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2008, p. 47, junt amb el projecte de Josep M. Brull (lema “Barcino”) i dos més que no apareixen al veredicte: el del cartellista Antonio Cedó Lorán i el que duia el lema “Fret”.
(5) La Vanguardia, 18 febrer 1956, p. 13.
(6) Politische Plakate der Weimarer Republik 1918-1933, Hessisches Landesmuseum, Darmstadt, 1980.
(7) La Vanguardia, 17 febrer 1931, p.
27.
(8) La Vanguardia, 16 febrer 1936, p. 5.