Ja he
mostrat altres vegades en aquest blog les biografies de dibuixants que formen
part d’una mateixa família. Les anomenades dinasties d’artistes tenen una gran
tradició en la historiografia, però semblen més pròpies de l’estructura gremial
de l’Antic Règim. Amb tot, encara se’n donen alguns casos durant el segle XX i
fins a l’actualitat. Però el desig d’originalitat i diferenciació que
caracteritzen els nostres temps fa que, sobretot quan es tracta de germans,
s’opti per intentar marcar un perfil propi que permeti distingir-los. Hi ha un
cas extrem, el dels germans Duchamp-Villon: el més conegut va ser Marcel
Duchamp, però també hi havia Jacques Villon i l’escultor Raymond
Duchamp-Villon. Avui us presento un cas una mica similar: els germans Ignasi i Lluís Vidal Molné, que van ser coneguts respectivament com a Ignasi Vidal i
Lluís Molné, tot i que en realitat van tenir unes existències força properes.
Fills
de Cosme Vidal, escriptor i editor que va popularitzar el pseudònim “Josep
Aladern” i que, amb Aureli Capmany, havia fundat En Patufet el 1904, els germans Vidal Molné van estudiar a l’Escola
de Belles Arts i també van
assistir al Cercle Artístic de Sant Lluc. A part de l’activitat
pictòrica, que no em correspon analitzar aquí, tots dos van treballar
assíduament durant els anys trenta en diverses facetes de les arts gràfiques. Segons
sembla, haurien començat a practicar les seves vocacions artístiques en relació
amb les activitats del seu pare, que havia regentat tallers d’impremta a
diversos punts de Catalunya i finalment es va establir a Barcelona amb el seu
germà Plàcid Vidal. Els quatre fills de Cosme Vidal devien iniciar-se de ben
joves en les feines tipogràfiques i sabem que un d’ells, Pompeu Vidal Molné,
s’hi va continuar dedicant des dels seus tallers, coneguts amb el nom de La
Nova Catalunya i situats a Sant Boi de Llobregat; un altre germà, Gumersind,
també és esmentat en relació amb les arts gràfiques (1). Sembla que els dos
germans impressors van romandre al país després de la Guerra Civil, a
diferència dels dos artistes, que van seguir el camí de l’exili.
Els
primers cartells que conec dels Vidal Molné són per a l’entitat catalanista
Palestra, fundada per Josep M. Batista i Roca, i a la qual devien estar
afiliats. Ignasi firma un dels cartells, Palestra:
per Catalunya, allista-t’hi, amb una figura esvelta de gest heroic, mentre
que Lluís és el responsable del cartell amb el text Pel nostre enfortiment, fes-te de Palestra, amb un gimnasta i un
personatge que llegeix un llibre. Finalment un altre cartell sense firma, Llegiu llibres catalans, del 1932, també
per a Palestra, s’hauria de poder atribuir a un o altre dels germans.
Lluís
apareix més actiu com a cartellista, si més no durant la Guerra Civil: li conec
tres cartells interessants: Compañeros!!
Por vuestro porvenir de libertad... ingresad en las Juventudes Libertarias;
Ayudad a los marinos víctimas del
fascismo!, per al Montepío Marítimo de la República Española, amb la imatge
tràgica el mariner que s’ofega; i sobretot l’encantador cartell per a la Semana del Niño, que es va celebrar la primera
setmana de 1938 en substitució del dia de Reis, patrocinat per la Solidaridad Internacional
Antifascista; cartell del qual s’ha criticat, però, la visió estereotipada en
el repartiment dels obsequis: un llibre per al nen i una nina per a la nena...
(2)
Per ara no em consta que Ignasi i Lluís haguessin fet cap treball en col·laboració, tot i que no ho descarto. Carles Fígols reporta al seu blog que, com a Vidal-Molné dibuixants, establerts al carrer d’Enric Granados 52 (crec que era el propi domicili) van editar Catalunya. 12 vistes de llocs típics de la terra, amb xilografies d’Ignasi Vidal acolorides a mà. (3). L’any 1931 tots dos germans participen per separat al concurs per a l’escut de la Generalitat de Catalunya i obtenen una menció a la primera ronda, que els donava dret a passar a la segona fase del concurs, però no van obtenir cap dels guardons definitius.
Ignasi
Vidal (Barcelona 1904-Niça 1989), que firmava habitualment “I. Vidal”, va estar
tota la vida molt actiu en la il·lustració del llibre, com es podia esperar
d’un artista que des de petit ha conegut els ambients de la impremta, tot i que
la mort del seu pare, quan ell té catorze anys, devia ser un contratemps seriós.
La primera notícia, recollida al diccionari Ràfols, ens diu que l’any 1922
Ignasi havia entrat a treballar a la impremta Oliva. Es tracta d’una dada que
no coneixia quan vaig fer la meva tesi doctoral sobre aquest important
establiment tipogràfic i que, per tant, tampoc no es recollia al llibre que vam
editar poc després. Segons un opuscle que va editar el 1962, on es recullen les
obres il·lustrades per ell, hauria treballat fent dibuixos per a Las
hogueras de Castilla [1922], d’Antonio de Hoyos y Vinent,
la biografia de Goyeneche [1923] per
Luis Herreros Tejada i el Llibre
d'or del Rosari [1925], obra de Valeri Serra i Boldú. (4) No pretenc fer un
catàleg complet dels llibres on l’autor vessa les seves il·lustracions, perquè
no els he vist tots directament, però intentaré fer-ne un breu repàs, corregint
alguns errors que es recullen a l’opuscle esmentat. Entre altres llibres, poden
trobar-se il·lustracions d’Ignasi Vidal a l’Àlbum
Meravella “et autres livres Bibliophiles édités par Pedro Pujol Casademont”
(5); als llibres del seu oncle Plàcid Vidal, Els
singulars anecdòtics (si més no a l’edició de 1925) o
L’assaig de la vida
(1934); a l’edició del conte Alí-Babà
i els quaranta lladres per a la Llibreria
Catalònia (1931) o a la Bibliografia
espanyola d’Itàlia: dels orígens de la impremta fins a l’any 1900, d’Eduard
Toda Güell (1927-31), aquests dos últims impresos a l’establiment familiar, com
també ho serien unes Cançons i gloses
de Joan Fidel, no identificades. També apareix el seu nom al llibre de Joan
Amades, Gegants, nans i altres entremesos (1934).
Al costat d’aquests llibres més aviat literaris i de tendència culta, l’opuscle fa l’elenc d’un seguit de llibres que ara potser en diríem d’autoajuda, editats per Antoni Roch, en els quals Ignasi Vidal hauria deixat també la seva empremta gràfica: obres completes dels escriptors Ralph Waldo Trine (retrats i frontispicis) i Orison Swett Marden; segurament algun llibre de la col·lecció “Poder personal”, formada per obres de William Walker Atkinson; altres sobre ioga... També esmenta un “Grand tirage” de 50 retrats de milionaris i personalitats americanes (?), que n’acompanyarien les respectives biografies. Per a l’editorial Araluce, il·lustra les obres completes de Rómulo Gallegos: Doña Barbara, La trepadora, Reynaldo Solar... i els llibres Héroes y fundadores, d’Alberto Carvajal (1930) i ¡Tú eres esclavo! (La esclavitud en la antigüedad), de J. Joaquín Díaz González (1932) (els dos mal citats per Rocher) entre altres. També va participar aquell mateix any com a ninotaire en la breu trajectòria de la revista Gràcia-Rambles.
Al costat d’aquests llibres més aviat literaris i de tendència culta, l’opuscle fa l’elenc d’un seguit de llibres que ara potser en diríem d’autoajuda, editats per Antoni Roch, en els quals Ignasi Vidal hauria deixat també la seva empremta gràfica: obres completes dels escriptors Ralph Waldo Trine (retrats i frontispicis) i Orison Swett Marden; segurament algun llibre de la col·lecció “Poder personal”, formada per obres de William Walker Atkinson; altres sobre ioga... També esmenta un “Grand tirage” de 50 retrats de milionaris i personalitats americanes (?), que n’acompanyarien les respectives biografies. Per a l’editorial Araluce, il·lustra les obres completes de Rómulo Gallegos: Doña Barbara, La trepadora, Reynaldo Solar... i els llibres Héroes y fundadores, d’Alberto Carvajal (1930) i ¡Tú eres esclavo! (La esclavitud en la antigüedad), de J. Joaquín Díaz González (1932) (els dos mal citats per Rocher) entre altres. També va participar aquell mateix any com a ninotaire en la breu trajectòria de la revista Gràcia-Rambles.
Ignasi
Vidal va ser alumne dels cursos de gravat artístic de l’Institut Català de les Arts
del Llibre, en els cursos 1931-32 i 1932-33 (6). Va fer també molts ex-libris, dels quals en
els anys trenta edita dos reculls, de 35 i 30 unitats (corresponents a 1918-32
i 1932-35, respectivament).
No esmentaré totes les exposicions en què
participa, però sí que diré que el 1932 exposa pintures i guaixos al Plastic
Club (sala Avinyó) (7) i l’any següent, amb altres artistes (Cardunets,
Santsalvador, Ricard Fàbregas…) a l’Ateneu Enciclopèdic Popular. És un dels
promotors de Dinamic Club i publica dibuixos a la revista que es publicava el 1935-36
a la impremta del seu germà Pompeu Vidal a Sant Boi de Llobregat. També fa les vinyetes de l’Auca dels titelles.
Durant la guerra, il·lustra una
edició dels contes del seu pare: La gent
del Llamp (1937); també el trobem a Mi Revista, on es reprodueix el seu
gravat “El Arte” (8) i hi fa moltes capçaleres de seccions; el 1937 fa la
coberta del llibre El problema de
l’infant, del doctor Roig i Raventós, en la Biblioteca “Higia”, col·lecció
“Higiene de guerra”; i també el Llibre de les belles coses i costums del barceloní i de tota la terra catalana, amb versos de Joan Fidel,
imprès pel seu germà Gumersind Vidal (1938).
Lluís Vidal
(Barcelona 1907-Mònaco 1970) firma quasi sempre només amb el segon cognom,
“Molné”, tant als seus dibuixos com a les pintures. La seva activitat com a
cartellista no només va donar els fruits que he esmentat al començament, sinó
que també el va dur a participar a altres concursos, en els quals va obtenir
premis menors: per exemple quan es va decidir triar un cartell per al dia del
llibre del 1931, en el qual va
guanyar Josep Morell; de tota manera, el seu original es conserva a la
Biblioteca de Catalunya i representa “un llibre obert, amb un perfil de Cervantes
a la coberta, i cinc roses” (9). És un bonic disseny de regust Art Déco. També trobem
esmentat Molné al concurs de cartells al·legòrics de la Caixa de Pensions del
1933, on va ser un dels molts participants que van obtenir la recompensa més
baixa, de cent pessetes. (10)
Segurament es va dedicar amb assiduïtat al dibuix publicitari. Per exemple, he trobat diverses coses a la xarxa, en pàgines de venda en línia, com ara un divertit fullet (Peligro!! Perill!!) o una capsa d’un joc, El consultor eléctrico, amb un dibuix seu que té la firma característica que combina les lletres Molné. També va crear uns naips catalanistes, Visca la Sardana (1935), editats per Heraclio Fournier, que devien ser força populars ja que se’n van fer diverses edicions. Parlant dels seus inicis, René-Lucien Rousseau comenta: “Mettant son talent en pratique, il illustre des livres pour enfants, dessine des carrelages, des étiquettes, des affiches, gagne facilement sa vie et s’oriente plus particulièrement vers le cinema, qui le passione”. (11) Entre altres treballs gràfics, també puc esmentar la coberta del llibre Lena i el seu destí, de Tomàs Roig i Llop, amb gravats de Cluselles, aparegut el 1934 als “Quaderns literaris” de la Llibreria Catalònia; les il·lustracions del llibre Enllà de les hores, de Jaume Tarrades (1935) i la coberta i il·lustracions (amb el seu amic David Santsalvador) del Anuario de la Radio 1936, dirigit per Ramon Pérez Pujol. (12)
Segurament es va dedicar amb assiduïtat al dibuix publicitari. Per exemple, he trobat diverses coses a la xarxa, en pàgines de venda en línia, com ara un divertit fullet (Peligro!! Perill!!) o una capsa d’un joc, El consultor eléctrico, amb un dibuix seu que té la firma característica que combina les lletres Molné. També va crear uns naips catalanistes, Visca la Sardana (1935), editats per Heraclio Fournier, que devien ser força populars ja que se’n van fer diverses edicions. Parlant dels seus inicis, René-Lucien Rousseau comenta: “Mettant son talent en pratique, il illustre des livres pour enfants, dessine des carrelages, des étiquettes, des affiches, gagne facilement sa vie et s’oriente plus particulièrement vers le cinema, qui le passione”. (11) Entre altres treballs gràfics, també puc esmentar la coberta del llibre Lena i el seu destí, de Tomàs Roig i Llop, amb gravats de Cluselles, aparegut el 1934 als “Quaderns literaris” de la Llibreria Catalònia; les il·lustracions del llibre Enllà de les hores, de Jaume Tarrades (1935) i la coberta i il·lustracions (amb el seu amic David Santsalvador) del Anuario de la Radio 1936, dirigit per Ramon Pérez Pujol. (12)
Amb
l’esclat de la guerra, el trobo força actiu en els mitjans propagandístics: ja
hem vist els seus cartells de la guerra, però també apareix esmentat com a
membre del jurat en un concurs de cartells per al Comitè industrial cotoner en
representació de la CNT (per tant, devia formar part del Sindicat de
Professions Liberals), mentre que Henry Ballesteros ho feia en nom de la UGT (o
sigui pel Sindicat de Dibuixants Professionals) (13); en general, el trobem
actiu en els cercles anarquistes del setmanari Tierra y Libertad, en el qual també col·labora: el 1937, entre moltes altres
coses, fa dibuixos per a la revista Pervenir
(per exemple una auca per al primer número); i ha de ser ell el “dibujante V. Molné” autor
del Calendario-Almanaque para
al año 1938, editat per Tierra y Libertad, amb “doce artísticas láminas a cinco colores, realizadas al
“Offset”, con el mayor acierto (…) motivos todos alegóricos de la guerra y la Revolución
que realiza el proletariado español.” (14) També
treballa per al Comissariat
de Propaganda quan il·lustra el llibre 26 proverbios castellanos en acción, editat en espanyol, català, francès i
anglès. L’any següent obté un sisè
premi al concurs de caricatures de
Vanguardia Postal, òrgan del Sindicat
de Correus (UGT), per darrere d’Antoni Clavé, Ernest Guasp, Francesc Fontanals,
Martí Bas i Juli Català. (15) I tinc una referència de l’Arxiu Nacional
de Catalunya del disseny per al segell Pro-Infància de la campanya del 1939,
que evidentment no es va portar a terme. No sé si es tracta del mateix disseny,
però encara sis dies abans de la caiguda de Barcelona, apareix esmentat com a
guanyador del concurs de cartells per anunciar el Servei de Restaurants
Infantils, amb el projecte titulat “Sou Servits?”, tot
i que el seu nom apareix transcrit com a “Luis V. Moliné”
(16).
En el mateix concurs es va premiar un segell de “Ricardo Miracle”, que evidentment és Ricard Giralt Miracle. Tot
fa suposar que ja no hi va haver temps d’imprimir-los i que un i altre es poden
donar per perduts.
Els germans Ignasi Vidal i Lluís Molné amb el també dibuixant Francisco "Frank" Alpresa, en una fotografia del 1938 (imatge per cortesia de Silvia Grossmann Alpresa) |
Els dos
germans artistes s’exilien a França després de la guerra. En els moments més
durs de la retirada haurien coincidit amb Josep Narro qui,
en els seus testimonis gràfics fets al camp d’Argelers, representa Lluís Vidal
Molné dibuixant. (17) Alguns treballs de Molné s’han exposat al Museu de
l’Exili d’Agullana. Durant els primers anys els dos germans es van
moure pels cercles de l’exili a Tolosa de Llenguadoc i a
Niça: a
les seves memòries i a l’epistolari de l’exili, Ferran Canyameres (per a qui
Ignasi va fer un ex-libris) relata les seves col·laboracions a la revista Per Catalunya, que es publicava a Niça, i
l’estada amb ells a Tolosa; també hi diu que se’ls troba sovint per París i els
encarrega il·lustracions per a la seva editorial; Lluís il·lustra el llibre de
contes de Canyameres, L’hostal de la
farsa (1944), junt amb Apa, Commeleran, Pau Planas i Rafael Padilla. Sembla
que hi ha una bona relació entre escriptor i dibuixants; en canvi, el 1946,
escrivint a Àngel Ferran, els anomena “llepafils mira’m-i-no-em-toquis”, amb
facilitat per copiar altres artistes, des de Torné-Esquius en endavant però
també els visita a Montecarlo i es fa ressò de l’interès de Lluís per anar a
Venezuela. (18) El 1945
participen a l’exposició organitzada per Solidaritat Catalana a profit dels
catalans que tornen dels camps de concentració d’Alemanya. (19)
Finalment s’estableixen a Mònaco, on van
saber integrar-se a la vida del petit principat i on van assolir reconeixements
oficials per la seva pintura amable, lleument modernitzada i de gran atractiu.
Ignasi es va dedicar sobretot a il·lustrar llibres de
bibliòfil (20) que no detallaré aquí (potser una de les seves obres més
celebrades sigui una edició amb serigrafies dels Diàlegs de cortesanes, de Llucià de Samosata, publicat a Mònaco el
1962); va continuar la seva tasca d’exlibrista (en va arribar a fer
una vuitantena, entre els quals un per a Grace Kelly i el príncep Rainier). Carles Fígols, al blog ja esmentat, ens dóna alguns
títols de llibres il·lustrats per Ignasi Vidal a França i també diu que “Va
arribar a ser dibuixant de la Impremta
Nacional de Mònaco”.
Segons un article
d’Armand Lunel, titulat “Louis V. Molné, peintre intérieur”, publicat a Notre Cité de Montecarlo i reproduït a Per Catalunya, l’arribada de Lluís al
principat monegasc va ser fruit de la sort: “Exiliat a França l’any 1939,
després de la caiguda de Barcelona, i impossibilitat d’anar a Colòmbia on ell
volia anar, un bon dia picà amb una agulla damunt del mapa de França i aquest
atzar el portà l’any 1942 a Mònaco a viure al fons de la rue des Géraniums!”
(21) Per amistat amb els prínceps, Lluís Vidal Molné va obtenir la ciutadania a
Mònaco, cosa que el seu germà no va aconseguir, i va triomfar amb la seva
pintura, una mica en la línia del
Clavé figuratiu dels anys quaranta-cinquanta, amb elements cubistes i
surrealistes, però també es va dedicar a altres activitats: el llibre
ja citat de Rousseau ens diu que va practicar el cinema experimental i
d’animació (va fer 13 curtmetratges de tema bíblic per a la televisió) i que va
fer cartells de cinema per a l’Imprimerie Monégasque; també va continuar
conreant la ceràmica. (22) Va il·lustrar llibres de Voltaire, Poe o Verlaine, i
fins i tot apareixen litografies seves al llibre d’honor editat amb motiu del
casament de Grace Kelly: Monaco dans sa splendeur. 19 Avril 1956.
(23) Segons l’Enciclopèdia Catalana “realitzà escenografies (Carmen,
1954, Òpera de Montecarlo) i grans murals i produí films de dibuixos animats (Don
Quijote de la Mancha).” (24)
El fill d’Ignasi, que resideix als Estats
Units, ha creat una fundació: Ignasi Vidal Institute, dedicada a la difusió de
l’obra del seu pare: vegeu www.pages-vidal-molne.com. Per la seva banda, existeixen alguns llibres sobre Molné publicats en francès.
NOTES
(1) Un individu anomenat “Gumersindo Vidal Moliner” és detingut junt amb altres persones que integraven un grup dedicat a falsificar documents oficials: La Vanguardia Española, 16 desembre 1943, p. 12.
(2) Diego Fernández: La nueva feminidad en el cartelismo republicano de guerra, a: I Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea de la Asociación de Historia Contemporánea: Zaragoza, 26, 27 y 28 de septiembre de 2007, Universidad de Zaragoza 2008 (http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/27/15/15.diegofernandez.pdf - consulta 24 març 2016).
(3) http://pintors-catalans.blogspot.com.es/2015/02/ignasi-vidal-molne-1904-1988.html — consulta 22 març 2016.
(4) Pierre Rocher: Ignasi Vidal, illustrateur, Ignasi Vidal/Imprimerie Nationale de Monaco, Montecarlo, 1962, p. 5-6 (però aquesta llista situa els llibres entre 1924 i 1931).
(5) Ibid. p. 5.
(6) Segons els comprovants de matrícula conservats al fons ICAL de la Biblioteca de Catalunya.
(7) La Vanguardia, 29 novembre 1932, p. 9.
(8) Mi Revista, I, 2, 1 novembre 1936.
(9) Segons el catàleg de la Biblioteca de Catalunya (catàleg.bnc.cat), que l’atribueix a Ignasi Vidal Molné. Les dades de la seva participació procedeixen del fons de la Cambra Oficial del Llibre, a l’Arxiu Nacional de Catalunya.
(10) La Vanguardia, 1 juny 1933, p. 3.
(11) René-Lucien Rousseau: Luis Molné, Lucien Auclar, Bagneux 1980, p. 34.
(12) La Vanguardia, 26 febrer 1936, p. 12.
(13) La Vanguardia, 10 octubre 1936, p. 4.
(14) Solidaridad Obrera, 26 desembre 1937, p. 7.
(15) La Vanguardia, 6 octubre 1938, p. 4.
(16) La Vanguardia, 20 gener 1939, p. 4.
(17) Eva Vàzquez: “Un art contra la humiliació”, El Punt Avui, 12 desembre 2014 (http://www.elpuntavui.cat/article/5-cultura/19-cultura/803409-un-art-contra-la-humiliacio.html?cca=1&cks_mnu_id=1921 – consulta 23 març 2016).
(18) Ferran Canyameres: Epistolari (1939-1951), Obra completa VI, Columna Edicions, Barcelona 1996, p. 164, 179, 197.
(19) Ibid. p. 148.
(20) A través de l’elenc que en fa Rocher, podem imaginar el seu periple per Tolosa de Llenguadoc (1939-40), Niça (1943-46, 1948-50, 1959) o Mònaco (1945-48, 1954-58, 1960).
(21) Per Catalunya (Niça), 2, juliol 1945, p. 23.
(22) Rousseau, 1980, p. 42; també comenta que a Tolosa els dos germans havien treballat de dibuixants i retocadors al diari Paris-Soir.
(23) https://fr.wikipedia.org/wiki/Luis_Moln%C3%A9#cite_ref-9
(24) http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0070437.xml
(2) Diego Fernández: La nueva feminidad en el cartelismo republicano de guerra, a: I Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea de la Asociación de Historia Contemporánea: Zaragoza, 26, 27 y 28 de septiembre de 2007, Universidad de Zaragoza 2008 (http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/27/15/15.diegofernandez.pdf - consulta 24 març 2016).
(3) http://pintors-catalans.blogspot.com.es/2015/02/ignasi-vidal-molne-1904-1988.html — consulta 22 març 2016.
(4) Pierre Rocher: Ignasi Vidal, illustrateur, Ignasi Vidal/Imprimerie Nationale de Monaco, Montecarlo, 1962, p. 5-6 (però aquesta llista situa els llibres entre 1924 i 1931).
(5) Ibid. p. 5.
(6) Segons els comprovants de matrícula conservats al fons ICAL de la Biblioteca de Catalunya.
(7) La Vanguardia, 29 novembre 1932, p. 9.
(8) Mi Revista, I, 2, 1 novembre 1936.
(9) Segons el catàleg de la Biblioteca de Catalunya (catàleg.bnc.cat), que l’atribueix a Ignasi Vidal Molné. Les dades de la seva participació procedeixen del fons de la Cambra Oficial del Llibre, a l’Arxiu Nacional de Catalunya.
(10) La Vanguardia, 1 juny 1933, p. 3.
(11) René-Lucien Rousseau: Luis Molné, Lucien Auclar, Bagneux 1980, p. 34.
(12) La Vanguardia, 26 febrer 1936, p. 12.
(13) La Vanguardia, 10 octubre 1936, p. 4.
(14) Solidaridad Obrera, 26 desembre 1937, p. 7.
(15) La Vanguardia, 6 octubre 1938, p. 4.
(16) La Vanguardia, 20 gener 1939, p. 4.
(17) Eva Vàzquez: “Un art contra la humiliació”, El Punt Avui, 12 desembre 2014 (http://www.elpuntavui.cat/article/5-cultura/19-cultura/803409-un-art-contra-la-humiliacio.html?cca=1&cks_mnu_id=1921 – consulta 23 març 2016).
(18) Ferran Canyameres: Epistolari (1939-1951), Obra completa VI, Columna Edicions, Barcelona 1996, p. 164, 179, 197.
(19) Ibid. p. 148.
(20) A través de l’elenc que en fa Rocher, podem imaginar el seu periple per Tolosa de Llenguadoc (1939-40), Niça (1943-46, 1948-50, 1959) o Mònaco (1945-48, 1954-58, 1960).
(21) Per Catalunya (Niça), 2, juliol 1945, p. 23.
(22) Rousseau, 1980, p. 42; també comenta que a Tolosa els dos germans havien treballat de dibuixants i retocadors al diari Paris-Soir.
(23) https://fr.wikipedia.org/wiki/Luis_Moln%C3%A9#cite_ref-9
(24) http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0070437.xml