Un dels grans esclats de creativitat
cartellística va ser, sense dubte, el que es va desenvolupar a Espanya en plena
Guerra Civil. Durant quasi mil dies es van publicar centenars de cartells. Els
més destacats van ser els del bàndol republicà, ja que l’Alzamiento va ser sufocat als principals centres de les arts
gràfiques, Barcelona, València i Madrid, que es van mantenir fidels a
l’ordenament polític vigent. Molts cartellistes van ser també combatents.
Amb tot, els cartells de la Guerra
d’Espanya solen ser contemplats només com il·lustracions per embellir els
llibres d’història i rarament s’hi projecta una mirada qualitativa, que permeti
escollir, a la gran massa de cartells produïts, aquells que destaquen més que
res pels seus aspectes formals, per les solucions de disseny.
Basant-nos en un criteri d’impacte
visual, crida l’atenció una sèrie de cinc cartells de la Guerra Civil
Espanyola. Van ser produïts per un organisme poc conegut, el Departamento de
Orden Público de Aragón, i impresos a Barcelona, als tallers Atlàntida i R.M.
“control obrero CNT”. N’hi ha tres que estan firmats per Artel; no sabem amb
seguretat si els altres dos pertanyen al mateix cartellista, però de moment ho
mantindrem com una hipòtesi plausible. Als cartells estampats a R.M., Artel
afegeix a la seva firma les paraules “información y propaganda”.
Qui va ser Artel? Amb seguretat es
tracta d’un pseudònim (adoptat potser en referència a un tipus de cèl·lula col·lectiva russa). Molts dibuixants van tenir la precaució de no divulgar
el seu nom real als cartells apareguts durant el conflicte bèl·lic. No va ser
cap mala idea; a la postguerra alguns cartellistes van ser represaliats per
haver firmat treballs propagandístics que es van revelar “comprometedors”.
Després d’això, res més. Per les dades
disponibles, ens adonem que Artel pertany als cercles anarquistes. Després dels
“Fets de Maig” del 1937, llibertaris i membres del POUM van ser víctimes de la
depuració estalinista oficiada pel PSUC, com tots ells més tard ho van ser de
la repressió franquista. En general els cartellistes “anarquistes” actius a
Barcelona durant la Guerra Civil no han gaudit del mateix record que l’ugetista
Sindicat de Dibuixants Professionals (SDP) o la cèl·lula de dibuixants del
PSUC, malgrat haver estat també un grup més o menys organitzat i força actiu.
Cal reconèixer
que als seus cartells Artel fa servir uns eslògans bastant agressius. Al cartell
Un borracho es un parásito.Eliminémosle, imprès als
tallersAtlàntida, de Barcelona, el rostre
facinerós i l’ampolla presenten un cert aire post-cubista. Todos contra el acaparadormostra unes llaunes
de conserva assenyalades per un dit. Va ser imprès a la litografia R.M. (= R. Molero? o Ramírez y Martín?).
La imatge fotogràfica de les llaunes ja havia aparegut al magazín D’Ací i
d’allà, al número 171, de gener del 1933, identificada com a obra de J.M.
Llovet. Finalment, el tercer cartell
firmat és Venceremos. Sí, pero con orden en la retaguardia,
i també es va imprimir als tallers
R.M. Es tracta clarament del seu cartell menys interessant.
En canvi, els dos cartells no firmats
(impresos tots dos per Atlàntida) són també els més atractius: Un vago es un faccioso mostra com a gran
troballa la figura del camperol que fa una becaineta recolzat a la gran lletra
V; mentre que Descubridlo y denunciadlo és
segurament el millor cartell de la sèrie, amb la figura del “quintacolumnista”,
tot ull i orella enormes per espiar i cofat amb un petit bonet clerical, que
s’escuda darrera una creu gammada formada per un collage del diari feixista Il
Popolo d’Italia. [Als tres treballs executats a Atlàntida apareix la marca
(dos cercles tangents, de diàmetres
diferents, i les sigles del SDP) que correspon a l'especialista que s'encarregava de la reproducció de l'original, el gravador Domingo Lienas, ajudat potser pel seu fill Armand Lienas Buxaderas, que en aquella avinentesa comptava amb prou
feines tretze anys].
Tot i que la firma d’Artel apareix bastant
clara a tres dels cinc treballs, al catàleg de cartells de la Guerra Civil
publicat el 1978 per La Gaya Ciencia i basat majoritàriament en la col·lecció
de la Biblioteca Figueras de Barcelona, dos van ser objecte d’una lectura
errònia i el seu autor identificat en un cas com a “Oriol”, i a l’altre com a
“Dotell”, mentre que Inmaculada Julián, a la seva tesi doctoral, transcriu el
nom com a“Clotell”. Un cas clamorós: quan l’any 2001 l’estat exerceix el dret
de tempteig en una subhasta per tal d’adquirir entre altres un cartell del
nostre artista per a les col·leccions de l’arxiu de Salamanca, la llista
publicada al BOE l’anomena“Crotel”…
Finalment hem pogut identificar qui era
Artel gràcies a l’article breu “Pinturas Surrealistas”, publicat a La
Vanguardia el 31 de gener del 1935. A la pàgina 9 hi llegim: “Del 3 al 25 de febrero Alberto Santmartí
(Artel) hará una exposición de pinturas surrealistas en el local de la
Asociación de Idealistas Prácticos, cuya inauguración se efectuará el próximo
domingo, a las once de la mañana.” De la consulta de la prensa amb prou
feines podem extreure altres dades sobre aquesta exposició, que va ser
precedida per una col·lectiva, el mes anterior, al Dinamic Club; de moment
aquestes són les úniques referències a la seva labor pictòrica anterior a la
guerra.
Podríem pensar que després del conflicte bèl·lic va patir les
penalitats de l’exili o la depuració. (1) Ignorem el seu periple durant tota
una dècada. Però a principi de la dècada dels cinquanta tornem a trobar Alberto
Sanmartí, ara com a publicitari. Sabem que va col·laborar a la revista
madrilenya Arte Comercial, firmant la coberta del número 36, que apareix
el 1952: es tracta d’una il·lustració d’aire surrealista ―també ens recorda en
part l’estil tardà de Lorenzo Goñi―, en la qual apareix una estranya figura
(l’autor mateix) en una taula de dibuix encara més estranya i encadenat a una bola
de presidiari. El comentari a l’interior de la revista ens informa de la seva
versatilitat, “su manifiesta inquietud por todo cuanto roza al ámbito de la
publicidad; esa inquietud artística y comercial que le lleva a pensar y a
realizar primorosamente desde el escaparate clásico al anuncio surrealista,
pasando por el ‘depliant’ original y la ilustración moderna i valiente.” El
text també glossa, sense donar-ne detalls, la vasta obra de Sanmartí i anuncia
la constitució de la seva agència de publicitat, anomenada A.S.P. (probablement
en referència a les seves inicials, encara que al mateix número es pot llegir
un anunci de l’agència segons el qual significaria “Al Servicio Publicitario”).
Una altra notícia indica la participació d’Albert Sanmartí, junt amb Josep Peñarroya, en el concurs de dibuixos publicitaris de les galetes Artiach, convocat el 1951; la seva creació, el dibuix titulat “El The”, va merèixer l’onzè premi dotat amb 750 pessetes (Arte Comercial, 30, 1951, p. 34). Sospitem algun contacte amb l’agència Crisol, activa a Barcelona cap a 1950, però no ho hem pogut confirmar ni desmentir. (2) Tampoc sabem si és ell qui exposa “obra gràfica” el juny del 1984 al Col·legi Oficial de Decoradors de Catalunya.
Una altra notícia indica la participació d’Albert Sanmartí, junt amb Josep Peñarroya, en el concurs de dibuixos publicitaris de les galetes Artiach, convocat el 1951; la seva creació, el dibuix titulat “El The”, va merèixer l’onzè premi dotat amb 750 pessetes (Arte Comercial, 30, 1951, p. 34). Sospitem algun contacte amb l’agència Crisol, activa a Barcelona cap a 1950, però no ho hem pogut confirmar ni desmentir. (2) Tampoc sabem si és ell qui exposa “obra gràfica” el juny del 1984 al Col·legi Oficial de Decoradors de Catalunya.
El 1989 Albert Sanmartí publica un llibre
curiós que recull una entrevista al publicitari Vila Mañé. El volum, Una
afortunada travesía sobre el marketing publicitario, presenta una coberta
dibuixada per Sanmartí i llegint-ne les pàgines ens assabentem que ell, acabada
la guerra, va treballar com a director tècnic de l’agència Vila, però no
detalla quines van ser les seves realitzacions. (3)
(1) A l'Arxiu del Nacionalisme Basc de Bilbao es conserven referències a la seva estada al camp de Barcarés, el juliol de 1939, on Albert Sanmartí Armia formava part d'una comissió d'artistes al costat dels també cartellistes Ramon Saladrigas i Marcel·lí Porta. Web de la Sabino Arana fundazioa, fons del Servicio de Emigración de Republicanos Españoles (SERE): http://www.sabinoarana.org/modulos/usuariosFtp/conexionArchivos/archivos104a.pdf?arc=1
Això és quasi tot el que podem dir per ara
sobre Artel. En una fotografia de l'Arxiu Nacional de Catalunya, procedent del fons del fotògraf Francesc Xavier Ferran i Burgué, apareix al
costat de Martí Bas, Antoni Clavé i els poc coneguts Guimerà i Torrent Balaguer amb motiu d’una
exposició del Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya. El seu
rostre hi apareix desenfocat; el seu perfil humà també continua essent difícil
de rastrejar. I sobretot ens preguntem: com és possible que, després de tantes
pàgines sobre el cartell de la Guerra Civil, personatges d’aquest nivell siguin
encara uns complets desconeguts?
(1) A l'Arxiu del Nacionalisme Basc de Bilbao es conserven referències a la seva estada al camp de Barcarés, el juliol de 1939, on Albert Sanmartí Armia formava part d'una comissió d'artistes al costat dels també cartellistes Ramon Saladrigas i Marcel·lí Porta. Web de la Sabino Arana fundazioa, fons del Servicio de Emigración de Republicanos Españoles (SERE): http://www.sabinoarana.org/modulos/usuariosFtp/conexionArchivos/archivos104a.pdf?arc=1
(2) Quan l'any 1957 apareix a Madrid la
revista Publicidad y venta, dedicada
al màrqueting que encara s'anomenava "mercadología", ell hi realitza
la portada dels primers números i se l’esmenta com a cap del departament tècnic
de l’agència OESTE (Organizaciones, Estudios y Servicios Técnicos Especializados)
que Pere Prat Gaballí havia fundat a Barcelona el 1939. http://www.lahistoriadelapublicidad.com/principio.php?Cod_categoria=4&Orden=2
(3) Als catàlegs d’algunes biblioteques
també s’esmenta un altre llibre, Aportación
a la historia de la publicidad: medio siglo de creatividad y marketing, del
mateix any i de la mateixa editorial Publi-Holding, que no hem pogut consultar.
Coberta de la revista Arte Comercial per cortesia de la biblioteca
del Foment del Treball. Fotografia procedent de l'Arxiu Nacional de Catalunya, fons Foto Ferran, CR 92527
Un altre artista localitzat i documentat. Aquest bloc és una mina!
ResponElimina