Karel Cerny. O millor Černý, amb diacrítics, a la C i a la y, que no tots els sistemes informàtics respecten. Aquest és el nom de l’autor del cartell que us presento aquest mes. És un nom freqüent en llengua txeca: un futbolista famós, un o dos pintors, un polític de la Txecoslovàquia comunista i l’oscaritzat director d’art del film Amadeus de Milos Forman se’n deien. L’autor d’aquest cartell és encara força desconegut i la seva vida està envoltada de molts interrogants, malgrat els repetits intents per aclarir-la. Podria haver nascut a Praga (o a Brno?) el 1904, i mort a Barcelona (o a Trieste, en accident de motocicleta?) el 1953, però fins i tot aquestes dades podrien pertànyer a alguns dels seus homònims... El que es coneix amb relativa certesa és que el nostre Karel Černý va fer bona part de la seva carrera professional a Barcelona, com a especialista en arts gràfiques, però no sé exactament quan ni perquè arriba a la ciutat. Segurament va ser a mitjans o finals dels anys vint, quan els preparatius de l’Exposició Internacional de Barcelona van atreure tants dibuixants estrangers. Sembla que primer va treballar amb Eduard Jener (però es tracta del pare, Eduard Jener Casellas, o del fill, Eduard Jener González?) i més endavant es va establir pel seu compte. La producció gràfica de Karel Černý es concreta per ara en mitja dotzena de cartells, alguns dels quals, acompanyats per altres elements publicitaris, per a l’empresa de mitjons Molfort’s, que es fabricaven a Mataró: els treballs més antics serien de l’any 1927. Altres cartells destacats són el que anunciava les “Medias Siky” que es venien en exclusiva als magatzems Santa Eulalia; o el cas polèmic del cartell per als pelleters Tapbioles y Pirretas, que plagia amb gràcia el disseny original del francès Charles Loupot per a Fourrures Canton... També se’l recorda pel personatge-mascota del paper de fumar Carlets, d’Olot. I certament, devia fer molts altres dissenys, com per exemple la coberta del llibre La defensa del conductor, que revela la seva habilitat gràfica i el mostra al dia de les novetats fins i tot en un llibre de contingut ardu i legalista. Bona part del renom de Karel Černý prové dels esments plens d’humor que en va fer el dibuixant i escriptor Pere Calders, qui hi va treballar com a aprenent a principi dels anys trenta. Sembla que també hi va estar vinculada la dibuixant russa Mariana Goncharov, establerta a Barcelona on va estar activa amb el pseudònim de “fair”.
El cartell per al XXV
aniversari del Club Natació Barcelona, del 1932, mostra clarament l’habilitat
gràfica de Černý, amb el cap que
emergeix de l’aigua i la puresa geomètrica de les inscripcions que n’ocupen els
tres quarts superiors (les lletres del quart inferior, afegides en tipografia, podien
variar depenent de l’acte concret que s’anunciava). Imprès per Viladot a quatre
tintes, el cartell té també una identificació del dibuixant litògraf F.
Torrens, qui va materialitzar el disseny original del dibuixant txec. De la mateixa manera que no sabem ben bé d’on venia, també desconeixem
quina va ser la seva fortuna durant o després de la Guerra Civil, però segur que en el futur es
podran anar descobrint noves dades i es podran anar omplint les llacunes sobre la
vida i l’obra de Karel Černý.
Ramon Muixí. A vegades
hi ha algun cartell que planteja un petit enigma. Per exemple aquest cartell
editat durant la guerra per la Generalitat de Catalunya, que fa una llista gràfica
d’articles de primera necessitat que calia racionar en aquella situació de
carestia, agreujada amb l’arribada de refugiats que fugien dels avanços del franquisme i que van arribar a duplicar la població de Catalunya: la presentació de les dades conforma un conjunt que atreu la
vista cap a la seva lectura, comprensió i, si és el cas, compliment de la consigna
decretada. És un exemplar típic del treball gràfic dels anys trenta. La firma
del cartell, però, és una mica més estranya. Hi llegim els noms de Durbán i
Muixí. El primer és el d’un pintor aragonès ben conegut, actiu a Barcelona
entre 1927 i 1939, a qui dedico l’entrada del mes d’agost.
Però qui era Muixí? Per
una d’aquelles casualitats, mentre em plantejava la qüestió vaig rebre una
consulta de Julià Guillamon a propòsit d’uns “Menús de guerra” publicats per la
Conselleria de Proveïments (amb receptes a l’estil de la famosa “Truita de patates
sense ou i sense patates”) amb una atractiva imatge firmada també per Muixí.
Al mateix temps descobria als fons de l’Arxiu Històric de la Ciutat de
Barcelona un catàleg de la pelleteria La Siberia per a la temporada 1934-35,
bellament il·lustrat per R. Muixí. Amb aquestes pistes ja va ser més fàcil
localitzar el dibuixant Ramon Muixí Roig, nascut a Tàrrega l’any 1911, alumne
de l’escola de Belles Arts de Barcelona, on va rebre premis pel seu aprofitament
dels estudis de “carpinteria y muebles” (curs 1931-32) i de dibuix lineal (curs
1932-33) (La Vanguardia, 22 abril 1934, p. 12) i de qui sé que va exposar el
1933 a l’Ateneu de Tàrrega, en una mostra d’artistes targarins, junt amb els
germans Alsina Amils i amb Ramon Miret Baldé, i on va exposar pintures,
dibuixos i gravats a l’àcid sobre vidre, segons explica Adam Coscoll, o sigui Joan
Cortès, al diari L’Opinió, en una ressenya després reproduïda a La Ciutat
de Tàrrega.
El catàleg de la pelleteria és una obra molt interessant, resolta
amb elegància. El cognom Muixí no és tan habitual, i em va posar sobre una
altra pista: el conegut dissenyador gràfic Enric Huguet Muixí és nebot del
dibuixant que avui ens ocupa. Ell em comunica el següent: “La meva mare va
treballar a La Siberia, el seu germà gran (el meu oncle Joan Bta.) va fer tota
la decoració de la botiga (anys 20?), la seva germana més petita hi va exercir
de caixera i el més jove dels germans, en Ramon Muixí, era lògic que també hi
tingués contacte.” Desconec quina va ser l’activitat de Ramon Muixí al llarg de la
seva carrera, però sembla que es devia especialitzar més aviat en la decoració
d’interiors. El 1945 sol·licita una patent per un “taburete limpiabotas”
(http://patentados.com/ invento/taburete-limpiabotas. html) i més
tard el trobo com a participant de les activitats que el Foment de les Arts Decoratives
celebrava a la Cúpula del Coliseum: el 1954 pren part al concurs de projectes de
mobiliari de preu reduït “Pro dignificación
del hogar popular” (La Vanguardia, 29 juny 1954, p. 1), on obté un segon
premi en la categoria de mobiliari en llars urbanes, i un accèssit en les de tema
rural.
Segurament Ramon Muixí va ser un dibuixant força actiu en el camp gràfic com a autor de petits impresos. Si més no, ho fan suposar aquestes mostres d’ephemera que he localitzat a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona (participacions de naixement, amb dates de 1945) i a la venda al mercat online (postals de la sèrie Creator, amb uns calats coberts de tela de canemàs sobre la qual les nenes podien expressar la seva creativitat brodant-hi amb fils de colors).
(http://patentados.com/
Les postals "Creator" es podien personalitzar amb labor d'agulla, tal com s'il·lustra en aquest full publicitari. |
Segurament Ramon Muixí va ser un dibuixant força actiu en el camp gràfic com a autor de petits impresos. Si més no, ho fan suposar aquestes mostres d’ephemera que he localitzat a l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona (participacions de naixement, amb dates de 1945) i a la venda al mercat online (postals de la sèrie Creator, amb uns calats coberts de tela de canemàs sobre la qual les nenes podien expressar la seva creativitat brodant-hi amb fils de colors).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada