Una de les primeres obres de Josep
Queralt, i també una de les poques conegudes fins ara, és aquest cartell per a
les festes Decennals de Valls del 1931, que conjuguen la tradició festiva de
temàtica castellera amb una factura gràfica que segueix els paràmetres més
moderns del moment. El cartell, escollit a través d’un concurs, anava
acompanyat també per dues vinyetes publicitàries que van donar a conèixer
pertot arreu aquesta festa que la ciutat de Valls celebra cada deu anys,
coincidint amb les festes de la Candelera; una de les vinyetes, de sòbria
perfecció geomètrica, basada només en lletres i en l’escut de Valls, ha estat
sovint valorada com un dels dissenys notables dels anys trenta. Aquesta
exposició ens ha permès contemplar
l’obra d’un precursor del grafisme modern oferint-la als visitants amb els
honors d’un redescobriment merescut.
Pasta
Dens
– Aquest cartell encantador, amb el nen i la nena que estan a punt de
raspallar-se les dents, és una obra de maduresa de Federico Ribas (Vigo 1890 –
Madrid 1952), dibuixant publicitari que, amb Penagos i Bartolozzi, va ser un
dels màxims exponents del cartellisme i el dibuix produït a Madrid entre els
anys 1910 i la Guerra Civil. El fet que l’empresa madrilenya que va editar-lo
en fes un tiratge en català és característic dels primers anys de la República
i revela la influència del tècnic publicitari responsable d’aquesta campanya d’utilitat
social.
Pere Prat Gaballí, establert des del 1928 a
Madrid per dirigir la publicitat de Pefumería Gal a través de la seva agència
Veritas, va estar durant dècades al capdavant de la publicitat espanyola,
aplicant-hi els principis “racionals” que va plasmar en un dels seus llibres
més reconeguts. Ell mateix es refereix al cas que ens ocupa: “Di cima, durante
aquel tiempo, a una campaña educativa sobre higiene bucal —una de las
realizaciones de mi carrera que más estimo—” ja que justificava totalment el valor ètic de la publicitat: no es reduïa a un simple
mitjà per fer créixer el compte de resultats dels industrials, sinó que servia
per a una funció de millora de la salut, la qualitat de vida i el nivell de
civilització dels seus conciutadans. Segons el mateix Prat explica en alguna
ocasió, Gal dedicava a la publicitat fins al 10 % dels ingressos per vendes,
però el resultat compensava l’esforç invertit, ja que es creava en els futurs
clients l’hàbit que posteriorment havia de ser satisfet a través dels seus
productes. Ho resumia de manera excel·lent Pere Català Pic a la revista Mirador (VI, 286, 26 juliol 1934, p. 7):
“Les necessitats d’expansió comercial, amb les seves campanyes de publicitat
que suggereixen desigs de confort, d’higiene i de benestar, han determinat
reformes en els costums. Mirem sinó l’increment de l’ús del dentífric” i també
lloava l’eficàcia cívica de la publicitat educativa.
Durant la tardor del 1931 en
alguns diaris es va publicar a tota pàgina un “Mensaje a los maestros” que
reproduïa el cartell de Federico Ribas i assenyalava que, atès que “hoy se
incluyen las enseñanzas higiénicas en los programas pedagógicos”, des de les
escoles es podien inculcar als alumnes aquests hàbits en lloc dels pares, “no
siempre sobrados de tiempo”. El cartell, de 100 x 70 centímetres, es presentava
entelat i amb dues motllures de fusta. S’oferia als directors de les escoles
“que deseen colocarlo en la clase de Gimnasia para que los ninos practiquen a
diario los ejercicios señalados” i el rebien acompanyat d’una dotzena de
mostres de Pasta Dens o bé Dentífrico Gal. El termini per fer les comandes
s’acabava el 31 de desembre del 1931. Un petit text a la base de l’anunci
explica que a més de l’edició castellana “hemos hecho una edición especial en
la lengua de esta región. Rogamos a los señores Maestros que se sirvan precisar
en su carta si desean que les enviemos el cartel general, el catalán o uno de
cada clase.” (La Vanguardia, 18
novembre 1931, p. 4)
Aquest cartell porta una
generosa proporció de textos, a diferència de les realitzacions pensades per
ser enganxades pels carrers, que havien de ser sobretot visuals. La idea era
que es pengés a l’interior de les escoles i que els infants, a més de veure la
imatge colorista del nen i la nena amb qui es podien identificar, llegissin els
textos que els mostraven, d’una manera eficaçment maniquea, les bondats de la
higiene bucal i els possibles perjudicis que comportava la seva absència,
il·lustrats en el nen rialler i el que té la boca inflamada; en darrer terme,
quatre il·lustracions detallen els “ejercicios” d’higiene que calia que els
escolars assimilessin... sempre, és clar, fent servir els productes dentífrics de
la casa Gal.
L’Exposició de
la Ràdio que es va celebrar a Barcelona els
anys 1931 i 1932, a imatge de l’esdeveniment homònim de Berlín, tenia en
aquells moments la mateixa aura de modernitat que avui podem atorgar al Mobile
World Congress. La radiodifusió era un fenomen recent i en auge; no en va, feia
només set anys que s’havia fundat l’emissora degana EAJ 1, o sigui Ràdio
Barcelona. En l’edició del 1932 el cartell
anunciador va ser obra de Sergi Cortés Mainou i feia servir alguns dels
recursos més habituals en el cartellisme de fires: el casc alat de Mercuri,
emblema del comerç; el numeral enorme i una línia trencada, que pot simbolitzar
les ones de ràdio, tot i que com es llegeix en el títol d’aquest certamen
(celebrat l’octubre del 1932 al Palau núm. 1 del recinte de Montjuïc) també hi
havia lloc per al cinema sonor, la fonografia i la fotografia. La primera edició, que havia tingut lloc al soterrani
de la plaça de Catalunya el novembre del 1931, havia estat anunciada amb un cartell de Salvador Claramunt.
És poc el que se sap de la vida i obra de Sergi Cortés. Membre d’una família industrial dedicada a la fabricació de papers pintats durant cinc generacions, devia rebre una formació artística necessària per a la seva feina però que també va donar fruits en altres àmbits creatius. L’any 1931 el trobo com a arxiver de l’Associació de Cartellistes recentment creada i, en aquells anys trenta, participa en diversos concursos fallits com ara el de les cintes de seda Benet Campabadal (1932, primer accèssit) i el Banc Vitalici (1934, projecte adquirit). També obté un premi menor al concurs del Segell Pro-Infància del 1936. En el concurs de l’Exposició de la Ràdio el seu treball, presentat amb el lema “Rosa”, va estar acompanyat dels premiats segon i tercer, Fulgenci Martínez Surroca i Miquel Farré Albagés. Es coneix un altre cartell fet per ell, per a la revista Ágora (1931), publicació efímera en la qual van col·laborar Shum, Niubó i Lescarboura. Després de la guerra, a més de gestionar l’empresa familiar que s’anunciava com “la fábrica de papeles pintados más antigua de España”, la tasca de Sergi Cortés com a cartellista ens dóna encara una mostra en el cartell del Divendres Sant del 1953, imatge dramàtica de tons violeta. També l’he trobat com a il·lustrador dels llibres de Guerau Mutgé i Saurí, Jovença: poemes 1920-1930, del 1948, i Poemes barcelonins, del 1970; i també dissenya nadales i altres petits impresos. Sergi Cortés (de qui desconec la data de naixement) morí a Barcelona l’any 1974.
És poc el que se sap de la vida i obra de Sergi Cortés. Membre d’una família industrial dedicada a la fabricació de papers pintats durant cinc generacions, devia rebre una formació artística necessària per a la seva feina però que també va donar fruits en altres àmbits creatius. L’any 1931 el trobo com a arxiver de l’Associació de Cartellistes recentment creada i, en aquells anys trenta, participa en diversos concursos fallits com ara el de les cintes de seda Benet Campabadal (1932, primer accèssit) i el Banc Vitalici (1934, projecte adquirit). També obté un premi menor al concurs del Segell Pro-Infància del 1936. En el concurs de l’Exposició de la Ràdio el seu treball, presentat amb el lema “Rosa”, va estar acompanyat dels premiats segon i tercer, Fulgenci Martínez Surroca i Miquel Farré Albagés. Es coneix un altre cartell fet per ell, per a la revista Ágora (1931), publicació efímera en la qual van col·laborar Shum, Niubó i Lescarboura. Després de la guerra, a més de gestionar l’empresa familiar que s’anunciava com “la fábrica de papeles pintados más antigua de España”, la tasca de Sergi Cortés com a cartellista ens dóna encara una mostra en el cartell del Divendres Sant del 1953, imatge dramàtica de tons violeta. També l’he trobat com a il·lustrador dels llibres de Guerau Mutgé i Saurí, Jovença: poemes 1920-1930, del 1948, i Poemes barcelonins, del 1970; i també dissenya nadales i altres petits impresos. Sergi Cortés (de qui desconec la data de naixement) morí a Barcelona l’any 1974.
Sergi Cortés també va col·laborar a la revista Catalunya Ràdio amb cobertes com aquesta |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada