Si només ens haguéssim de
refiar de la firma ho tindríem difícil: el cognom Solà és relativament comú a
Catalunya. Per sort, Carles Fontserè en parla a les seves memòries, com un
dibuixant amb qui va compartir algunes vivències en els primers mesos de guerra
i revolució. Segons el relat de Fontserè, (1) Jaume Solà va ser l'autor d'un
dels tres primers cartells que es van editar sota els auspicis del Sindicat de
Dibuixants Professionals (SDP): els altres dos serien del misteriós Francesc Riba-Rovira,
que al París de 1945 va ser protegit per Gertrude Stein (2) i del mateix
Fontserè. Aquests cartells potser no són realment els tres primers que es van
publicar a Barcelona, tal com afirma Fontserè, ja que per la premsa sabem que a
mitjan agost ja estava a punt el cartell d'Arteche amb la imatge de la
miliciana (3) i a finals d'aquell mes segurament sortia el de Xirinius (El pillatge deshonora el triomf. Eviteu-lo!)
contra els abusos en aquells moments de desconcert. (4)
El cartell de Solà, Unió és força, que mostra dos braços
robustos, amb els punys alçats i sengles braçals dels sindicats CNT i UGT,
visualitza el clima de col·laboració que es reclamava a les dues centrals
obreres en aquell moment i que pocs mesos després ja no va ser possible.
L'altre cartell, aparegut segurament per les mateixes dates, comparteix eslògan
amb una altra creació de Lorenzo Goñi, però en aquest cas la columna de soldats
que apunta els fusells cap a una creu gammada sintetitza la necessitat de
multiplicar l'esforç de guerra. Es tracta de dos cartells d'execució senzilla
(a tres i dues tintes) i revelen un dibuixant amb talent i visió publicitària.
I en canvi, la seva tasca de propaganda sembla que s'acaba aquí: per ara només
puc dir que alguns dibuixos de Solà van aparèixer a Treball i a Moments. (5)
Una derivada interessant del
cas Solà és el fet que els seus dos cartells van aparèixer reeditats a
Santander, segurament el 1937, amb textos en castellà i amb alguns canvis
significatius: al cartell dels punys alçats, en lloc d'exalçar la unitat entre
els sindicats, les sigles del partit socialista suplanten les de la CNT; i a
l'altre es modifica el text que passa a ser Contra el fascismo, i també s'afegeixen les sigles del partit.
Desconec si aquesta apropiació o reutilització es va fer amb el coneixement del
dibuixant, però el més probable és que no. Que jo sàpiga, es tracta de l’únic
cop que un fet així es dóna en la zona republicana.
El mes d'octubre del 1936 Jaume
Solà havia pres part en una exposició de projectes de cartells organitzada pel
SDP, en la qual és citat com si fes equip amb el també dibuixant Lluís Perotes.
(6) En realitat, Fontserè el cita quasi sempre al costat de Perotes, com per
exemple quan un grup de dibuixants del SDP es va dedicar a pintar, amb
consignes revolucionàries, uns quants vagons de tren destinats al front de
l'Aragó. La colla d'artistes que es va concentrar als tallers ferroviaris de
Sant Andreu l'agost i setembre de 1936 era formada entre d'altres per Solà,
Perotes, Francesc Nel·lo i Josep Viza, a més de Fontserè. (7) Segons el seu
relat, en unes fotografies publicades a Mirador
hi apareix Jacint Bofarull fent veure que també hi participa, però en realitat
l'obra que hi surt reproduïda és de Jaume Solà. (8) A l'Arxiu Nacional de
Catalunya es conserven unes fotografies de Brangulí, amb el grup de dibuixants
davant dels trens, on podem apreciar que un dels vagons es va pintar amb la
imatge dels punys alçats procedent del cartell de Solà. (9)
Una altra mostra de la bona
relació entre Solà i Perotes és la
participació de tots dos a la revista La Trinchera, destinada als soldats que lluitaven al front d'Osca;
potser ells formaven part de la 27a Divisió, que tenia aquesta publicació com a
portaveu; però desconec quina va ser la intervenció dels dos amics al llarg de
la guerra. En tot cas, Fontserè explica que junts van entrar a França de manera
accidental, potser el 1938 o a inicis del 1939 (i pel camí Solà va perdre una
cartera amb dibuixos del front que havia fet del natural) i que, veient la
guerra ja perduda, van decidir lliurar-se als facciosos, que els van internar
al camp de La Merced, a Pamplona. (10) Carles
Fontserè havia explicat també que el seu Jaume Solà "había empezado de aprendiz con un dibujante comercial"
que no identifica, "y, con el tiempo, se había formado una clientela de
grabadores que le permitió independizarse. Diseñaba para ellos, principalmente,
marcas y sellos." També indica que "Actualmente [1978] (...) disfruta
de buena reputación entre las agencias de viaje de Barcelona diseñando y
ejecutando montajes turísticos para los escaparates. Actividad que alterna con
la pintura de caballete con la esperanza de dedicarse íntegramente a ella tan
pronto gane la inminente "tierra prometida" de la jubilación." (10 bis) Aquests treballs encara no han estat localitzats.
Aquest cartellista que firmava
Solà, i que Carles Fontserè ens indica que s'anomenava Jaume Solà, ha estat
identificat sovint amb l'artista Jaume Solà Terrades, nascut a Santa Perpètua
de la Moguda el 1919. El diccionari Ràfols esmenta la seva tasca com a pintor que
va exposar en diverses galeries i diu també que Solà va obtenir un accèssit en
el segon concurs de cartells dels Homenatges a la Vellesa que organitzava la
Caixa de Pensions. En efecte, al veredicte d'aquest concurs, celebrat el 1951, apareix citat un artista Jaime
Solá (11), tot i que no es coneix el seu projecte. En canvi, un cartell amb la
firma "Solá" va ser seleccionat i imprès per la Caixa de Pensions amb
motiu de les seves bodes d'or, l'any 1954, i representa els escuts de Catalunya
i Balears, amb unes corones de llorer que dibuixen la xifra 50 (tot i que la
firma no s'assembla gens a la que vèiem en els treballs de la guerra). El
veredicte publicat a la premsa del moment només detalla els lemes dels
projectes premiats, però no en diu els noms dels autors; només explica que el
primer premi es va declarar desert i el seu import es va dividir en dos premis
de 5.000 pessetes, més cinc accèssits de 2.000 pessetes. (12) La Caixa de
Pensions, al seu Boletín conmemorativo de
las Bodas de Oro (13), reprodueix els projectes dels dos-cents participants
i detalla que els guardonats van ser Josep Pla Narbona i Jaume Solà Valls.
Es
tracta del nostre artista? El cartellista de la Guerra Civil, amic de Fontserè,
és el mateix que als anys cinquanta fa aquests treballs per a la Caixa de
Pensions? Malauradament no conec cap dada biogràfica d'aquest "altre"
autor. Albert Rovira em fa arribar una informació de l'arxiu de l'escola de Llotja, segons la
qual Jaume Solà Valls, en el curs de 1929-1930, apareix
matriculat a les classes de dibuix artístic que s'impartien a la Tercera escola,
al costat de Riba Rovira; això ens pot fer suposar que hauria nascut cap a 1915.
La hipòtesi inicial plantejava alguns dubtes: si realment Solà
va néixer el 1919, hauria fet els seus famosos cartells amb només disset anys,
cosa que revelaria un talent precoç. A més Fontserè, a l'inici de les seves
memòries, quan agraeix la
col·laboració de Jaume Solà, l'esmenta el 1995 com ja traspassat, (14) però en
canvi he localitzat una esquela del 2014 de Jaume Solà Terrades, mort als 94
anys, cosa que és compatible amb el naixement l'any 1919. (15) També caldria
discernir a quin dels dos es refereixen altres dades localitzades: com a
participant a una exposició d'artistes martinencs celebrada al Centre d'Unió
Gremial de Sant Martí de Provençals, durant la festa major del 1935; o bé el
Jaume Solà que viu a carrer de la Cera i que pren part amb dues obres a l'Exposició del Dibuix i del Gravat, que
va tenir lloc al Casal de la Cultura el 1938. L'aparició de noves dades ens
hauria de permetre saber quina identificació és la correcta (Jaume Solà Terrades o, com sembla més probable, Jaume Solà Valls) i fer així
plena justícia a aquest cartellista amagat.
(1) Carles Fontserè: Memòries d'un cartellista català (1931-1939),
Pòrtic, Barcelona 1995, p. 205.
(2) Fontserè 1995, p. 206, afirma
que el disseny de Riba-Rovira no incloïa la capçalera del diari Treball, cosa que ens sembla estranya i
que fa dubtar
de la seva versió dels fets.
(3) La Vanguardia,
19 agost 1936, Notas gráficas, p. 3.
(4) Com a dibuix de línia ja apareix a Treball, 16 agost, p. 4.
(5) Moments, 10,
1938, p. 23 (i se'l cita al número 3 com un dels membres del SDP que hi ha
col·laborat, tot i que el seu treball no s'hi reconeix).
(6)
L'Esquella de la Torratxa, 2985, 16 octubre
1936, p. 606.
(7)
Fontserè 1995, p. 247-248.
(8)
Fontserè 1995, p. 306. L'article de V.B.: "Els
dibuixants antifeixistes", Mirador,
VIII, 393, 29 octubre 1936, p. 6, aclareix que els ninots que pinta Bofarull
deriven d'un esbós de Marcel·lí Porta.
(9) També hi ha unes fotos semblants de Centelles publicades a La Vanguardia, 25 agost 1936, Notas
gráficas, p. 4.
(10)
Fontserè 1995, p. 480-481.
(10 bis) Carles Fontserè: El Sindicato de Dibujantes Profesionales, a: Carteles de la República y la Guerra Civil, Centre d'Estudis d'Història Contemporània / La Gaya Ciencia, Barcelona 1978, p. 366, 368.
(10 bis) Carles Fontserè: El Sindicato de Dibujantes Profesionales, a: Carteles de la República y la Guerra Civil, Centre d'Estudis d'Història Contemporània / La Gaya Ciencia, Barcelona 1978, p. 366, 368.
(11)
La Vanguardia Española, 28 octubre
1951, p. 13 i 1 novembre 1951, p. 14.
(12) La Vanguardia
Española, 13 novembre 1953, p. 10. Els accèssits van recaure en Àngel
Pallarès, Antoni Cedó, Pau Cots i els poc coneguts M. López Gállego i Miquel
Torres. En format de cartell i de postal es van acabar imprimint els dos
projectes premiats, però també els accèssits de Pallarès, Cedó i un d'autoria
no identificada, junt amb els treballs finalistes d'Amador Garrell i Josep Sala
Llorens i finalment també un cartell de Francesc Galí, potser fruit d'un
encàrrec directe.
(13) Caja de Pensiones
para la Vejez y de Ahorros. Boletín
conmemorativo de las Bodas de Oro, 1, març 1954, p. 15.
(14) Fontserè 1995, p. 13.
(15) El Periódico,
21 juny 2014, p. 45.